سفید کردن واژن | رفع تیرگی ناحیه تناسلی | درمان تیرگی واژن

تیرگی واژن
بسیاری از زنان هنگامی که متوجه تغییر در رنگ پوست خود می‌شوند، مخصوصاً اگر این تغییر رنگ تیره شدن پوست در اطراف واژن باشد، به شدت ناراحت و نگران می‌شوند. این نگرانی احتمالاً به این خاطر است که ممکن است فکر کنند این تغییر رنگ به علت عفونت یا بیماری است. هرچند، ممکن است فاکتورهای مختلفی وجود داشته باشد که می‌تواند منجر به تیرگی واژن شود، خوشبختانه تقریباً برخی از آنها واقعاً نیازی به نگرانی ندارد.

به گفته دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زیبایی زنان تهران، رنگ پوست ناحیه واژن در زنان متفاوت است و بعلاوه کاملاً طبیعی است که رنگ لابیا و پوست اطراف آن نسبت به سایر بخش‌های بدن تیره‌تر باشد. رنگ پوست هر زن در ناحیه واژن احتمالاً از صورتی تا بنفش و قهوه‌ای تیره متغیر است، این موضوع به عوامل مختلفی همچون نژاد، سن، وزن بدن، رنگ چهره و غیره بستگی دارد.

تا وقتی که این تیرگی با علائمی همچون خارش، درد، ناراحتی، ترشحات یا بوی عجیب همراه نباشد جای هیچ نگرانی وجود ندارد. البته در صورت مشاهده این علائم به همراه افزایش رنگدانه در پوست واژن، احتمال عفونت شخص به عفونت واژنی بالا می‌رود که باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه و درمان شود.


1- عوامل ایجاد تیرگی واژن

2-نکاتی برای جلوگیری از تیرگی لبه های واژن

3-چه کسانی میتوانند سفید سازی واژن را انجام دهند

4-راه های سفید کردن واژن

5- انواع جراحی های زیبایی واژن

6- انواع لابیا

7-آشنایی با روش های جراحی زیبایی واژن

8- مراقبتهای بعد از عمل لابیاپلاستی

9- آیا لابیاپلاستی باعث کاهش میل جنسی می شود؟

10- آیا می توان عملهای زیبایی واژن را همزمان انجام داد؟


عوامل ایجاد تیرگی واژن
تیرگی واژن در زنان دلایل مختلفی میتواند داشته باشد موجب دغدغه و نگرانی بسیاری از خانم ها نسبت به زیبایی و جذابیت ظاهری شان شده و باعث میشود اعتماد به نفس کمتری در روابط جنسی خود داشته باشند.
معمولاً زنان خاورمیانه‌ای، مدیترانه‌ای یا تیره پوست، بیشتر برای یا سفید سازی واژن اقدام می کنند، درحالی‌که آن‌ها این رنگ‌دانه‌ها را به ارث برده‌اند و با تغییرات هورمونی، زایمان و پیری تشدید می‌شود.

به صورت کلی موارد زیر میتوانند عامل تیرگی ناحیه تناسلی باشند:

•عوامل ژنتیکی: تیرگی واژن بستگی به ژن هایی دارد که فرد به ارث می برد. عوامل ژنتیکی عمده ترین علت تیره شدن پوست آلت تناسلی در خانمهاست.[anchor id=”t1″ ]

•رطوبت و تعریق: پوشیده بودن این ناحیه از بدن باعث میشود نتواند مستقیما در معرض هوای آزاد قرار گیرد و باعث تجمع رطوبت و عرق در این ناحیه میشود که منجر به تغییر رنگ پوست می گردد.

•بالارفتن سن: بالا رفتن سن تغییراتی هورمونی در فرد ایجاد می کند که می تواند به تیره شدن آلت تناسلی بانوان منجر شود.
تغییرات و اختلالات هورمونی: مصرف بعضی داروهای خاص میتواند باعث تیرگی این ناحیه شود.

•پوشیدن لباس تنگ و لباس زیر ساخته شده از مواد مصنوعی: لباسهای پلاستیکی باعث عدم تهویه کافی و درنتیجه تیره شدن پوست آلت تناسلی می شود. همچنین بعضی خانمها به مواد مصنوعی و شلورهای جین حساسیت دارند که این مورد هم دلیل دیگری برای تیرگی واژن است.

•راه رفتن زیاد: این امر باعث سایش مداوم پوست به همدیگر می شود که منجر به تغییر رنگ پوست می شود.

•استفاده مکرر از تیغ : از بین بردن موهای زائد با استفاده از ژیلت، به مرور زمان موجب تیرگی پوست می شود.

•کمبود بعضی ویتامین ها و مواد معدنی در بدن

•تولید زیاد ملاتونین در واژن

•اختلال در غدد فوق کلیوی : غدد فوق کلیوی یا غده‌های آدرنال(Adrenal) یک جفت غده درون‌ریز هستند که هر کدام بر روی کلیه‌ها قرار دارند .اختلال در این غدد میتواند باعث تیرگی پوست واژن شود.

•بارداری: بارداری موجب تغییر رنگ پوست واژن می شود. در برخی از خانمها این فرایند برگشت ناپذیر است و پوست واژن تیره باقی خواهد ماند.

•چاقی: تیرگی پوست واژن در افراد چاق محسوس تر و شایع تر است.

•استفاده از برخی صابونها، کرم ها و شامپوهای بدن و سایر محصولات بهداشتی.

•برخی بیماری ها: از جمله سرطان معده، بیماری کوشینگ، بیماری آکرومگالی، سندروم تخمدان پلی کیستیک، اختلالات پوستی و کبدی و کم کاری یا پر کاری تیروئید.
•عفونتهای پوستی و قارچهای ناحیه واژن.

نکاتی برای جلوگیری از تیرگی لبه های واژن
•اجازه دهید گاهی اوقات ناحیه تناسلی در تماس با هوای آزاد قرار گیرد.
•همیشه لباس زیرهایی از جنس کتان بپوشید.
•شیر گرم به همراه زردچوبه بنوشید.
•از میوه های تازه و آب میوه به مقدار زیاد استفاده کنید.
•آب فراوان بنوشید.[anchor id=”t2″ ]

سفید کردن واژن

چه کسانی میتوانند سفید سازی واژن را انجام دهند

ازآنجایی‌که این نوع عمل جراحی، انتخابی است، شرایطی وجود دارد که باید دید شما نیز جزء کسانی هستید که نیاز به این عمل جراحی دارید یا خیر:
•افراد با داشتن بیماری‌های بی‌خطر (باکتری‌های خفیف) می‌توانند از این درمان استفاده کنند، اما افراد مبتلابه لوپوس، پسوریازیس، تبخال تناسلی و یا زگیل‌های تناسلی نمی‌توانند به‌طور مؤثر به نتایج مطلوب دست یابند. درصورتی‌که در شرایطی مشابه هستید، با پزشک خود مشورت کنید و در مورد شانس بهره‌گیری از آن صحبت کنید.
•کسانی که به علت تیرگی واژن در برقراری رابطه جنسی احساس شرم دارند.
•زنانی که از ظاهر بدن خود ناراضی هستند و از آن خجالت کشیده و اعتماد به نفسشان پایین است.
•زنانی که از تیرگی هورمونی پوستشان، زخم‌های پس از زایمان و کشیدگی پوست و تغییر رنگ درنتیجه پیری، رنج می‌برند.
•کسانی که پس از بین بردن موهای زائد واژن، با پوستی تیره در زیر آن مواجه می‌شوند.
•باید انتظارات واقع‌گرایانه‌ای نسبت به میزان «سفید شدن واژن» پس از درمان وجود داشته باشد.

[anchor id=”t3″ ]

راه های سفید کردن واژن
در نژاد ما تیره تر بودن ناحیه تناسلی نسبت به دیگر بخش های بدن طبیعی ست . با اینحال افراد به دنبال روشهای موثر برای روشن تر کردن این ناحیه از بدن خود هستند تا جذابیت و زیبایی بیشتری داشته باشند. راههای زیادی برای سفید کردن واژن وجود دارد :
روشن کردن واژن با کرم های موضعی شیمیایی یا گیاهی
برخی از خانم ها، از کرم برای سفید کردن ناحیه تناسلی استفاده می کنند. کرم هایی که به این منظور به کار می روند، دارای ترکیبات گیاهی یا شیمیایی هستند. کرم های طبیعی شامل عصاره گیاهانی مانند خیار، آلو ورا، جلبک دریایی یا آربوتین هستند. مواد مغذی اصلی در این نوع کرم ها، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E است. این کرم ها علاوه بر عصاره های گیاهی ذکر شده، دارای مواد دارویی دیگری مانند هیدروکینون نیز هستند. هیدروکینون ممکن است باعث ایجاد عوارض پوستی شود و نتیجه حاصل از آن زودگذر است. به همین خاطر، استفاده از آن ها باید زیر نظر پزشک باشد.[anchor id=”t4″ ]

رفع تیرگی ناحیه تناسلی با استفاده از داروهای ترکیبی

در این روش با استفاده از داروهای ترکیبی که بنابر درخواست پزشک توسط آزمایشگاه ساخته می شود، شخص مورد درمان قرار می گیرد. این روش کارایی بالایی داشته و با توجه به اینکه هزینه آن نسبت به لیزردرمانی کمتر است میتواند گزینه مناسبی باشد.


سفید کردن ناحیه تناسلی با لیزر
لیزر، مؤثرترین روش برای درمان تیرگی ناحیه تناسلی میباشد . سفید کردن ناحیه تناسلی با لیزر، بسیار سریع اثر میکند و بسیاری از خانم ها، تنها با یک جلسه لیزردرمانی نتیجه می گیرند. لیزر، بخش های تیره را از سطح پوست حذف می کند و باعث می شود پوست تازه دوباره تشکیل شود.
سفید کردن واژن با لیزر مونالیزا، یک درمان موقتی نیست؛ بلکه این روش بافت های تیره را برای همیشه از روی پوست حذف می کند. لیزر مونالیزا برای سفید کردن واژن، مقعد و ناحیه پرینئوم (محدوده میان منطقه تناسلی و مقعد) به کار می رود.
هر یک از روش هایی که در بالا ذکر کردیم مزایا و معایب خود را دارد ولی در بین این روشها روز به روز به طرفداران روشن کردن واژن با لیزر ، به دلیل اثرگذاری بسیار بالا و نتیجه ی عالی که در زمان کوتاه در پی دارد افزوده میشود .

نکاتی برای اجتناب از بوی بد و خوشبو شدن واژن
بوی بد واژن، نشان دهنده وجود عفونت در آن است؛ بنابراین بهتر است در صورت وجود بوی ناخوشایند در اندام تناسلی، خانم ها توسط پزشک معاینه شوند. عدم رعایت بهداشت نیز باعث بدبو شدن اندام تناسلی خانم ها می شود. همچنین:
• روزانه واژن خود را با آب ولرم شست و شو دهید.
• همیشه در طول دوره های قاعدگی از پدهای تازه استفاده کنید.
• همیشه از محصولات طبیعی برای بهداشت شخصی خود استفاده کنید.
• می توانید گاهی با استفاده از اسکراب بدن ناحیه ی مورد نظر را لایه برداری کنید.

جراحی زیبایی واژن

انواع جراحی های زیبایی واژن

واژینوپلاستی
پرینه پلاستی
• لابیاپلاستی

جراحی واژینوپلاستی
یکی از مشکلاتی که زنان، به خصوص در سنین بالا یا بعد از زایمان با آن مواجه هستند، شل شدن واژن و به تبع آن مشکل در رسیدن به ارگاسم است. در این نوع جراحی کانال و بخش عضلانی واژن بازسازی و محکم می‌شود. رفع افتادگی واژن و ترمیم آن به خصوص بعد از زایمان‌های متعدد، می‌تواند مهم باشد، زیرا در اثر فشارهای شدید عضلاتِ منعطف واژن دچار افتادگی شده و فرآیند رابطه جنسی را با مشکل روبرو خواهد کرد. از این رو واژینوپلاستی می‌تواند در جهت بهبود رابطه جنسی سالم نقش ایفا کند.[anchor id=”t5″ ]

پرینه پلاستی یا پرینورافی
این عمل یکی از عملهای پرطرفدار بین خانمها مخصوصا بعد از زایمانهای طبیعی است. اگر تعداد زایمانهای طبیعی بالا باشد، معمولا خانم دچار شلی عضلات واژن می شود. این مشکل با عمل پرینورافی قابل رفع است. به همین جهت اصلی ترین متد برای ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی همین عمل پرینورافی است.

لابیاپلاستی
لابیاپلاستی (labiaplasty) نوعی جراحی های زیبایی زنان است که به وسیله آن، شکل ظاهری لبه داخلی و یا لبه بیرونی واژن را بهبود می بخشند. اکثر خانمهایی که متقاضی عمل لابیاپلاستی هستند، تمایل به کاهش اندازه و یا طول لبه داخلی واژن خود دارند. اگرچه تابحال از نظر فنی، اندازه نرمالی برای لبه واژن تعریف نشده است، اما حالت ایده آل برای بیشتر زنان حالتی است که لبه داخلی واژن از لبه بیرونی آن بیرون نزند.

انواع لابیا

لابیا ماژور یا لابیای بیرونی: دو لایه پوستی است که از تپه ونوس روی استخوان شرمگاهی تا ناحیه پرینه ادامه دارد. که وظیفه پوشش دهی و محافظت از ساختارهای حساس و داخلی مانند دهانه واژن، لابیا مینورا و کلیتوریس را بر عهده دارد.

لابیا مینور یا لابیا داخلی: دو لایه پوست در هر سمت دهانه واژن است که بین لابیا ماژور قرار دارد. لابیا مینور از نظر رنگ و اندازه در بین خانم ها متفاوت است. لابیا مینور از کلیتوریس به سمت پایین در هر دو طرف دهانه واژن کشیده شده است.[anchor id=”t6″ ]

آشنایی با روش های جراحی زیبایی واژن
روش های متفاوتی برای انجام جراحی لابیاپلاستی وجود دارد. اما معمولا دو روش هستند که توسط جراحان ارجحیت دارند: روش trim و روش wedge.
در روش trim، لابیا مینور (لبه داخلی واژن) بریده شده و دو لبه با بخیه به هم دوخته می شوند. مزیت این روش، سریع بودن عمل جراحی است. اما این احتمال هم وجود دارد که لبه داخلی واژن بیش از حد بریده شده و جای خط زخمی مستقیم، بر روی مرز لبه واژن باقی بماند. به همین دلیل معمولا روش دوم، روش ارجح در عمل زیبایی واژن است.
در روش wedge یک برش V شکل در مرکز لبه اضافی ایجاد می کنند. این روش نسبت به روش trim بهتر است زیرا مرز طبیعی لبه واژن را حفظ می کند.[anchor id=”t7″ ]
همچنین پزشک برای انجام عمل لابیاپلاستی می تواند از تبغ جراحی و یا لیزر مونالیزا استفاده کند. استفاده از لیزر ضمن اینکه باعث می شود، برش دقیق تر انجام شود می تواند موجب بهبود سریعتر بخیه ها هم بشود.

مراقبتهای بعد از عمل لابیاپلاستی
بهبودی پس از انجام جراحی لابیاپلاستی نسبتا سریع است. به طور تیتروار نکاتی را که باید پس از عمل، رعایت کنید در ادامه بیان می کنیم:

– در سه روز اول بعد از جراحی، احساس درد و تورم طبیعی است که با مسکن های خوراکی مثل قرص بروفن به راحتی قابل کنترل است.
– روز اول پس از عمل، استفاده از کمپرس یخ و تمیز نگه داشتن ناحیه تناسلی توسط پزشک توصیه می شود.
– از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.
– بیشتر بیماران در کمتر از یک هفته (3 تا 5 روز) به سر کار و فعالیت های عادی خود بر می گردند.
– می توانید 24 ساعت پس از جراحی دوش بگیرید اما باید از مالش ناحیه جراحی خودداری کنید.
– حمام طولانی، نشستن در وان و یا رفتن به استخر تا بهبودی کامل ممنوع هستند.[anchor id=”t8″ ]
– تورم و درد تا سه روز بیشترین میزان را دارد و ورم تا دو یا سه هفته بعد از جراحی کم کم کاهش خواهد یافت.
– از تمرینات ورزشی که به طور مستقیم موجب وارد آمدن فشار و سایش به ناحیه عمل می شوند (دوچرخه سواری، اسب سواری و غیره) تا خوب شدن کامل خودداری کنید.
– فعالیت جنسی را می توان 3 تا 4 هفته پس از عمل جراحی از سر گرفت اما بیشتر زنان برای جلوگیری از باز شدن زخم ترجیح می دهند که 6 تا 8 هفته صبر کنند. (بهتر است اجازه دهید زخمتان به طور کامل بهبود یابد وگرنه احتمالا مجبور به طی کردن دوره بهبودی جدیدی می شوید.)
توجه کنید که تمام توصیه ها و روند های بهبودی از بیماری تا بیمار دیگر متفاوت هستند. بنابراین، این توصیه های عمومی ممکن است برای تمام بیماران قابل اجرا نباشند. حتما با پزشک خود در تماس باشید و بر اساس صلاحدید او فعالیت های مختلف را از سر بگیرید.

آیا لابیاپلاستی باعث کاهش میل جنسی می شود؟

نگرانی برخی از خانمها این است که مبادا لبیوپلاستی باعث کاهش میل جنسی آن ها بشود. دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زنان شهرک غرب در پاسخ به این سوال می گویند: عصبهای جنسی زنان در دو نقطه از واژن قرار دارند. بخش اول در نقطه G هستند که درون واژن قرار دارد و موجب تحریک جنسی درون واژن می شود و بخش دوم در قسمت کیتوریس هستند و باعث ارگاسم بیرونی می شوند. از آنجایی که اعصاب جنسی در قسمت لابیاها وجود ندارند، عمل زیبایی لابیا هیچ آسیبی به روابط جنسی خانم نمی زند. از طرف دیگر با زیبا شدن واژن، اعتماد بنفس شما در روابط جنسی بسیار بالاتر می رود و این مورد باعث بهبود روابط جنسی می شود. همین موضوع بهبود روابط جنسی یکی از اصلی ترین دلایل گرایش خانمها به عمل های زیبایی واژن در سراسر دنیاست.[anchor id=”t9″ ]

آیا می توان عملهای زیبایی واژن را همزمان انجام داد؟

بسته به نظر شخصی مراجعه کننده می توان جراحی های ترمیمی مثل لابیاپلاستی، تزریق ژل به واژن، روشن سازی واژن و واژینوپلاستی یا پرینورافی را هم انجام داد.. ضمن اینکه با ترکیب چند عمل در یک روز، شما می توانید در هزینه های ثابت مثل هزینه بیمارستان بسیار صرفه جویی کنید.

[anchor id=”t10″ ]

راه های ارتباطی با دکتر ویدا یوسفیان دکتر زنان در شهرک غرب:

22074065 021 – 09370786637

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.