نازک شدن دیواره رحم چه دلیلی دارد؟ و آیا باعث ناباروری می شود؟

آندومتر لایه ای است که در هر سیکل قاعدگی رشد می کند و می ریزد و به طور کلی جنین در آن لانه گزینی می کند. بهتر است بدانید که آندومتر نازک به پوشش آندومتر کمتر از 7 میلی متر اشاره دارد. دلایل زیادی می تواند باعث این بیماری گردد ، اما با توجه به تحقیقات موجود نشان می دهد که استروژن پایین دلیل اصلی نازک شدن پوشش آندومتر می شود. متاسفانه آندومتر نازک باعث جریان کم قاعدگی می شود و همچنین منجر به لانه گزینی ناموفق می شود. چرا که برای کاشت موفقیت آمیز جنین، پوشش داخلی رحم باید تقریباً 7-8 میلی متر ضخامت داشته باشد. پس در نتیجه آندومتر نازک عامل بسیار مهمی در ناباروری محسوب می شود . در ادامه قصد داریم تا شما را با دلایل اصلی نازک شدن دیواره رحم آشنا سازیم، پس با ما همراه شوید.

آندومتر نازک چیست؟

آندومتر پوشش داخلی رحم است که در طول چرخه قاعدگی دستخوش تغییراتی می شود و برای آمادگی بارداری احتمالی ضخیم می شود. آندومتر نازک به پوشش غیر طبیعی نازک رحم اشاره دارد که می تواند مانع از لانه گزینی تخمک بارور شده، شود.

چه کسانی مستعد آندومتر نازک هستند؟

آندومتر نازک می تواند زنان را در سنین باروری تحت تاثیر قرار دهد. به ویژه آنهایی که مشکلات باروری را تجربه می کنند. با این حال، می تواند برای زنان یائسه یا افرادی که تحت درمان سرطان قرار می گیرند، نیز نگران کننده باشد.

 آندومتر نازک چند نوع است؟

آندومتر نازک را می توان به دو نوع اولیه و ثانویه طبقه بندی کرد. نوع اولیه به رشد ناکافی پوشش آندومتر از ابتدا اشاره دارد که اغلب به دلیل شرایط پزشکی زمینه‌ ای یا عدم تعادل هورمونی می باشد. همچنین البته آندومتر نازک ثانویه زمانی اتفاق می ‌افتد که پوشش آندومتر که قبلاً طبیعی بوده است، به دلیل عوامل مختلفی مانند جراحی ‌های قبلی، عفونت‌ ها یا درمان‌ های خاص، نازک ‌شود.

علل آندومتر نازک چیست؟

عوامل متعددی می توانند در نازک شدن پوشش آندومتر نقش داشته باشند که شامل موارد زیر می باشد:
-عدم تعادل هورمونی: نوسانات سطح استروژن و پروژسترون می تواند بر ضخامت آندومتر تأثیر بگذارد.
-سن: با افزایش سن زنان، پوشش آندومتر به خصوص پس از یائسگی به طور طبیعی نازک شود.
-شرایط پزشکی: شرایطی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ، هیپرپلازی آندومتر و آندومتریوز می تواند منجر به نازک شدن آندومتر شود.
-عفونت: عفونت یا التهاب رحم می تواند به پوشش آندومتر آسیب برساند.
-جراحی های قبلی: اعمال جراحی روی رحم، مانند اتساع و کورتاژ (D&C)، می تواند باعث ایجاد اسکار و نازک شدن آندومتر شود.

 

شاید این مقاله هم برای شما مفید باشد: پولیپ دهانه رحم

علائم آندومتر نازک چیست؟

علائم آندومتر نازک به شرح زیر می باشد:
پریودهای نامنظم یا سبک
– اگر قاعدگی ها سبک تر یا نامنظم تر از حد معمول شود، می تواند نشان دهنده پوشش نازک آندومتر باشد.
-ناباروری: ناتوانی در رسیدن به بارداری.
خونریزی ناکافی در دوره های قاعدگی وجود دارد.
البته بهتر است بدانید که گاهی اوقات ممکن است هیچ علامتی از پوشش نازک وجود نداشته باشد.

درمان آندومتر نازک چگونه انجام می شود؟

اگرچه روش ‌های درمانی زیادی برای بهبود ضخامت دیواره رحم و پذیرش آندومتر وجود دارد، اما پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) بهترین درمان برای نازک شدن آندومتر و زخم ‌های ناشی از سقط جنین در نظر گرفته می ‌شود. بهتر است بدانید که می توان آن را یک درمان جوانسازی تخمدان نامید که به زنان کمک می کند تا با ذخیره کم تخمدان مبارزه کنند. این یک رویکرد جدید برای درمان این بیماری می باشد و مطالعات مختلف، اثربخشی این روش را نشان داده ‌است.
پی آر پی پلاسمای خون اتولوگ می باشد که حدود 4 تا 5 برابر بیشتر از خون در گردش با پلاکت ها غنی شده است. PRP می تواند تکثیر و بازسازی را با مقدار زیادی از فاکتورهای رشد و سیتوکین ها تحریک کند. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است نشان می دهد که PRP به رشد آندومتر و متعاقباً بر میزان بارداری کمک می کند، زیرا ضخامت آندومتر مستقیماً با ضخامت رحم متناسب می باشد. درمان با پی آر پی به ویژه در صورت سقط های مکرر ناشی از ضعف آندومتر مفید می باشد که می تواند رشد بافت جدید را تحریک کرده و باعث ضخیم تر شدن پوشش داخلی رحم شود. PRP یک روش ایمن است که از نمونه های خون اتولوگ تهیه می شود و با حداقل خطرات انتقال بیماری های عفونی و واکنش های ایمونولوژیک می باشد.

بهتر است بدانید که حتی اگر فردی تحت فناوری کمک باروری قرار گیرد، آندومتر نازک شناسایی می شود و در نتیجه بر میزان موفقیت باروری تأثیر منفی می گذارد. همچنین مطالعات پزشکی نشان داده است که PRP می تواند میزان موفقیت درمان های IVF را افزایش دهد. به غیر از این، درمان PRP در سایر زمینه های پزشکی مانند کمک به بهبودی ورزشکاران از آسیب های ناشی از ورزش، کمک به زنان برای غلبه بر یائسگی زودرس، جوانسازی پوست و غیره استفاده می شود. از دیگر روش های درمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-هیستروسکوپی

این روش به جراح کمک می کند تا داخل حفره رحم را بررسی کرده و شرایط آندومتر را ارزیابی کند. چسبندگی های داخل رحمی که باعث نازک شدن می شوند را می توان از طریق این فرآیند حذف کرد. علائم اندومتریت را می توان شناسایی کرد و هر پولیپ یا فیبروم کوچک را می توان برداشت. کشت آندومتر و آنالیز هیستوپاتولوژیک به یافتن پاتوژن های ایجاد کننده این بیماری کمک می کند.

-پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

این روش جدیدترین درمان است که برای کمک به بیماران مقاوم به آندومتر نازک در حال بررسی می باشد. PRP یک پلاسمای خون اتولوگ است که با پلاکت ها 4-5 برابر بیشتر از حد طبیعی غنی شده می باشد. همچنین این روش می تواند تکثیر و بازسازی را با بسیاری از عوامل رشد تحریک کند. PRP ممکن است به رشد آندومتر و ضخامت آن کمک کند.

 

مشاوره رایگان

-استروژن درمانی

استروژن اگزوژن (هورمونی که به رشد آندومتر کمک می کند) ممکن است به تقویت آندومتر کمک کند، به ویژه در زنان یائسه یا در زنان یائسه زودرس. این در قرص ها یا فرم های کاربردی موضعی ترانس درمال موجود می باشد.

-درمان هورمونی:

دارو های هورمونی مانند استروژن و پروژسترون را می توان برای تقویت ضخیم شدن آندومتر تجویز کرد.

-خراش آندومتر:

یک روش جزئی که در آن پوشش آندومتر به آرامی برای تحریک رشد خراشیده می شود.

-مکمل های غذایی:

برخی مکمل ها مانند ال-آرژنین و ویتامین E ممکن است ضخامت آندومتر را بهبود بخشند.

-تغییر شیوه زندگی:

یک رژیم غذایی سالم ورزش منظم و کاهش استرس می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت آندومتر و درمان نازک شدن دیواره رحم داشته باشد.

آیا آندومتر نازک بر باروری تأثیر می گذارد؟

جالب است بدانید که نازک شدن دیواره رحم می تواند به طور قابل توجهی بر باروری شما تأثیر بگذارد. آندومتر محیط لازم را برای کاشت تخمک بارور شده و رشد آن در دوران بارداری فراهم می کند. همچنین آندومتر نازک ممکن است شرایط بهینه را برای لانه گزینی موفقیت آمیز فراهم نکند و منجر به مشکل در بارداری یا سقط مکرر شود.

آندومتر نازک چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص آندومتر نازک شامل موارد زیر می باشد:

-سونوگرافی ترانس واژینال : این ابزار تشخیصی رایج ضخامت آندومتر را اندازه گیری می کند.

-سونو هیستروگرافی: برای ارزیابی حفره رحم و ضخامت آندومتر از سونوگرافی انفوزیون نمک استفاده می شود.

– هیستروسکوپی : یک لوله نازک و روشن از طریق دهانه رحم برای مشاهده داخل رحم و ارزیابی پوشش آندومتر وارد می شود.

نتیجه گیری

آندومتر نازک می تواند باروری و سلامت باروری را با چالش هایی مواجه کند. درک علل، علائم و گزینه های درمانی موجود برای افرادی که مشکلات باروری را تجربه می کنند بسیار مهم است. بهتر است بدانید که به دنبال انجام آزمایش های پزشکی به موقع و اتخاذ درمان های مناسب می تواند ضخامت آندومتر را افزایش داده و شانس بارداری موفق را داشته باشید.

سوالات متداول

1-آیا استرس روی پوشش آندومتر تأثیر می گذارد؟

خیر، استرس مستقیماً بر پوشش آندومتر تأثیر نمی گذارد. بلکه استرس می تواند اثرات منفی در باروری مردان و زنان داشته باشد.

۲-آندومتر نازک چه تاثیری بر بارداری دارد؟

ممکن است ناباروری را به دلیل پوشش نازک تجربه کنید. زیرا از کاشت مناسب جلوگیری می کند. علاوه بر این، حاملگی های خارج از رحم و حاملگی های بیوشیمیایی نیز ممکن است رخ دهد.

۳-علت نازک شدن دیواره رحم یا آندومتر چیست؟

آندومتر نازک می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله:
– یائسگی
– عدم تعادل هورمونی
– کمبود استروژن (شاید به دلیل شیردهی)
– نارسایی تخمدان.

۴-آیا می توان با آندومتر نازک باردار شد؟

بله، امکان بارداری با آندومتر نازک وجود دارد. حتی یک پوشش 6 میلی متری نیز می تواند منجر به بارداری شود. با این حال به ندرت اتفاق می افتد زیرا پوشش باید ضخیم و پر از رگ های خونی باشد تا بتواند بارداری سالمی داشته باشید.

سخن آخر در کلینیک دکتر ویدا یوسفیان جراح متخصص زیبایی زنان کلیه خدمات پس از مشاوره و تعیین بهترین راهکار انجام می شود لطفاً جهت کسب اطلاعات و دریافت نوبت ما را از طریق اینستاگرام دکتر ویدا یوسفیان به :

آدرس👈 شهرک غرب،بلوار فرحزادی،خیابان 18 متری بالای داروخانه دکتر مشرف،مطهری،پ168

و از طریق تماس با مطب به شماره:

02122074065
09370786637

اینستاگرام دکتر ویدا یوسفیان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.