لیزر واژینال (لیزر مونالیزا تاچ)

افتادگی رحم و مثانه در زنان| علائم افتادگی

علل افتادگی رحم | پرولاپس رحمی

افتادگی رحم و مثانه ؛ رحم عضوی از بدن بانوان است که محل قرارگیری و رشد جنین می باشد.این عضو مهم در بدن بانوان توسط رباط ها و بافت های خاصی به دیواره لگن وصل شده اند.ساختار این بافت ها در طول زمان و در اثر عوامل گوناگونی نظیر زایمان های طبیعی سخت و مکرر،کم تحرکی ،ژنتیک و افزایش سن، تحلیل رفته و موجب آویزان شدن رحم و به اصطلاح افتادگی رحم می گردد.
نکته ای که در مورد زایمان طبیعی باید اشاره کرد این است که این عارضه در تمامی خانم هایی که زایمان طبیعی داشته اندبروز نخواهد کرد و این تصور که همه بانوانی که زایمان طبیعی دارند به افتادگی رحم مبتلا می شوند اشتباه است زیرا شرایط فیزیکی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و لذا رفتن به سراغ زایمان سزارین بخاطر ترس از این عارضه تصمیمی نسنجیده است زیرا عوارض زایمان طبیعی به مراتب کمتر از زایمان سزارین است.

  • عوامل ژنتیکی
  • زایمان طبیعی سخت و زیاد و وزن بالای جنین
  • افزایش سن
  • افزایش و یا کاهش مکرر وزن
  • انجام فعالیت ها و ورزش های سنگین نظیر بلند کردن وزنه های سنگین
  • ورزش نکردن و عدم تحرک کافی
  • یبوست های مزمن
  • کاهش هورمون استروژن در فرد
  • ضربه خوردن

علائم افتادگی رحم

معمولا درصد بسیاری از خانم ها بعد از سن 50 سالگی دچار درجاتی از افتادگی رحم می شوند که اگرمیزان این افتادگی کم باشد،علامت خاصی ندارد و جای نگرانی نیست.اما در صورت شدید بودن این عارضه، بسته به میزان شدت افتادگی ممکن است علائم زیر بروز پیدا کند.

  • احساس پری در مجرای ادراری و مهبل
  • احساس درد وسنگینی و توده برآمده به همراه درد خفیف در قسمت های لگن،واژن و یا قسمت های تحتانی پشت
  • احساس درد وناراحتی به هنگام بلند شدن
  • بی اختیاری ادراری به هنگام عطسه، سرفه و یا خنده
  • احساس نیاز فوری برای رفتن به دستشویی
  • احساس ناراحتی و درد به هنگام برقراری رابطه جنسی
  • احساس شئی توپ مانند به هنگام نشستن

انواع بی اختیاری ادرار

درمان افتادگی رحم

با توجه به میزان عارضه و درصد آسیب ساختار محافظ رحم روش های درمان متفاوت است.در موارد خفیف می توان از روش های غیرجراحی نظیر استفاده از داروها، کرم، شامپو مخصوص و حلقه های استروژنی که موجب تقویت بافت های واژن می شود استفاده کرد.انجام ورزش و تمرین های کگل هم می تواند در تقویت ماهیچه های لگن تاثیر مثبت گذاشته و حتی موجب پیشگیری نیز گردد.
روش دیگر جراحی است که در موارد حادتر به کار می رود و با توجه به سن و شرایط بیمار و اینکه قصد بارداری در آینده را دارد یا نه مورد استفاده قرار میگیرد.
توصیه میکنیم برای انتخاب روش درمان حتما با پزشک و دکتر زنان شهرک غرب مطمئن مشورت نمایید.

 

مشاوره رایگان

 

افتادگی مثانه | علل افتادگی مثانه

مثانه عضوی است که وظیفه آن نگهداری ادرار و محل قرار گیری آن در لگن است و به هنگام پر شدن با احساس فشار فرد نیاز به دفع ادرار پیدا می کند.
در بانوان دیواره جلویی واژن باعث حفاظت از مثانه می شود که این دیواره نیز در طول زمان به دلایل مختلفی نظیر بالا رفتن سن و زایمان ممکن است آسیب برسد و موجب فشار و آسیب بر مثانه گردد.در این حالت مثانه به پایین آمده وبه سمت واژن میرود و به اصطلاح فرد دچار افتادگی مثانه می شود که به آن فتق مثانه و یا سیستوسل نیز گفته می شود.
افتادگی مثانه ارتباط مستقیم با یائسگی نیز دارد.بدن زنان بعد از یائسگی میزان هورمون استروژن کمتری تولید می کند.از آنجایی که هورمون استروژن عامل مهمی در محکم نگه داشتن عضلات واژن است، در نبود آن عضلات واژن ضعیف و شل می شوند و فرد به افتادگی واژن مبتلا می گردد.

با توجه به میزان پایین آمدگی مثانه در واژن، افتادگی مثانه به چهار درجه تقسیم می شود:

1-خفیف: در این حالت قسمت کوچکی از مثانه به داخل واژن رفته است.
2-متوسط: در این حالت افتادگی مثانه بیشتر از حالت قبل است و مثانه وارد دهانه واژن شده است.
3-شدید: در این حالت مثانه از دهانه واژن خارج شده و بیرون زده است.
4-کامل: در این حالت کل مثانه کاملا از واژن خارج شده و در کنار آن فرد دچار افتادگی رحم،انتروسل(نوعی فتق حاوی روده) و رکتوسل(بیرون زدگی قسمتی از رکتوم) شده است.

مقاله برای مطالعه بیشتر:

ترشحات و لکه های قهوه ای قبل از پریود چیست؟

درمان افتادگی مثانه

روش های درمان افتادگی رحم و مثانه با توجه به شرایط بیمار نظیر سن،شرایط سلامت عمومی و تمایل بیمار به بارداری در آینده ، ممکن است متفاوت باشد.به این صورت که در شرایط خفیف بیماری برای رفع افتادگی مثانه می شود از تجویز دارو و یا هورمون درمانی استفاده کرد.
در شرایطی که بیمار قصد باردار شدن در آینده را ندارد می توان از روش بالا بردن مثانه با استفاده از بافت بیمار استفاده کرد که میزان موفقیت در این روش 50 درصد است.در برخی موارد هم که بیمار دچار بی اختیاری باشد و به هنگام عطسه و سرفه دچار بی اختیاری گردد دیگر وضعیت با دارو قابل اصلاح نیست و باید از جراحی کمک گرفت.
در برخی موارد نیز ممکن است با صلاح دید دکتر متخصص زنان و زایمان شهرک غرب تزریق کلاژن انجام شود.

افتادگی رحم و بارداری

با توجه به این که یکی از علل افتادگی رحم و مثانه ، بارداری است.این مسئله یکی از دغدغه های بانوانی است که قصد بارداری و زایمان طبیعی را دارند.در صورتی که شما اطلاعات کافی داشته باشید و بارعایت نکات مهم مراقبتی و اصلاح سبک زندگی تا حدودی می توانید خود را دربرابر چنین عارضه ای مصون کنید.

مقاله برای مطالعه بیشتر:

یائسگی زودرس در زنان

 

آیا افتادگی رحم باعث سقط جنین میشود؟

متاسفانه یکی از عوارض افتادگی رحم و مثانه زایمان زودرس و سقط جنین است.از آنجایی که افتادگی رحم در ماه های اولیه در بارداری علائم خاصی ندارد و اینباعث میشود کیسه آب نوزاد پاره شده و فرد دچار زایمان زودرس گردد که در برخی مواقع امکان زنده ماندن نوزاد نیست.در بعضی مواقع نیز ممکن است زنان لکه و یا خونریزی داشته باشند اما در این لحظه نیز چون عرضه دیر تشخیص داده شده زمانی برای پیشگیری از زایمان زودرس نیست.

مشاوره رایگان

توصیه میکنیم برای مشاوره در خصوص معاینه و روش درمان متناسب با خودتان با دکتر ویدا یوسفیان متخصص زنان سعادت آباد تماس بگیرید.

راه‌‌‌‌‌های ارتباطی با دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زیبایی زنان در شهرک غرب: 22074065 – 09370786637

لینک دین مارا دنبال کنید

لابیاپلاستی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.