واژینیسموس چیست

درمان تنگی واژن و عدم دخول واژینیسموس در تهران

درمان تنگی واژن و عدم دخول (واژینیسموس) بصورت قطعی و در یک جلسه در تهران توسط دکتر ویدا یوسفیان پزشک متخصص زنان خداحافظی با دخول دردناک!!

واژینیسموس چیست؟ نوعی اختلال جنسی زنانه، علل و علائم و راه تشخیص واژینیسموس همراه با انواع راه های درمانی پزشکی و خانگی اختلال Vaginismus موضوع این مطلب است.

پکیج درمان 100% واژینیسموس در یک جلسه

درمان واژینیسموس در یک جلسه

دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زنان و زایمان در تهران، در طی ارائه یک پکیج درمانی برای رفع اختلال واژینیسموس، ترس از رابطه جنسی را در یک جلسه درمان خواهند کرد.

توجه داشته باشید که این پکیج در تعداد محدود و مدت محدود برای بیماران قابل دسترس خواهد بود. جهت رزرو پکیج با شماره های لینک شده تماس بگیرید و جزئیات بیشتر را از همکاران ما بپرسید.

 

درمان واژینیسموس تهران

واژینیسموس به اختلالی گفته می شود که در آن، فرد هنگام نزدیکی درد بیش از حدی را تجربه می کند و به همین دلیل از برقراری رابطه جنسی ترس دارد. واژینیسم یک اصطلاح پزشکی است که حالت انقباض غیر ارادی عضلات ناحیه واژن را در هنگام دخول توصیف می کند.

کسی که به این مشکل دچار است، موفق به برقراری رابطه جنسی نمی شود و همیشه از دخول دردناک ترس دارد. افرادی که به واژینیسموس مبتلا می شوند، می دانند که این اختلال تا چه اندازه آزار دهنده است.

واژینیسموس می تواند زندگی افراد را به هم بریزد. ناراحتی، عصبانیت، از بین رفتن اعتماد به نفس، بروز مشکلات در روابط زوجین و…. از جمله پیامدهای واژینیسموس هستند. هم چنین این اختلال، مانع از بارداری افراد می شود.

اگر دچار این مشکل هستید، از آن نهراسید و در عوض علائمش را بشناسید تا برای درمان، سریع‌تر وارد عمل شوید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با واژینیسموس و راه های درمان آن آشنا شوید.

دکتر ویدا یوسفیان

بیماری واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس (Vaginismus) یا واژینیسم، اسپاسم غیر ارادی عضلات اطراف واژن است. این مشکل در واقع واکنش خود به خود بدن به ترس از دخول به واژن است.در این وضعیت واژن به حدی تنگ می‌شود که از فعالیت جنسی و معاینات پزشکی جلوگیری می‌کند. بسیاری از افراد در شروع رابطه جنسی و در حین قرار دادن تامپون یا هنگام معاینه لگن، واژینیسموس را تجربه می‌کنند.

این مشکل باعث می شود که زمان ورود هر چیزی، از جمله آلت تناسلی مردانه، به واژن عضلات به صورت اتوماتیک سفت شود. این انقباض از رابطه جنسی جلوگیری می کند یا باعث می شود که زن رابطه ای بسیار دردناک را تجربه کند.

افراد مبتلا به بیماری واژینیسموس با پیامدهای منفی و آزار دهنده ای مواجهه خواهند بود که موجب کاهش اعتماد به نفس، احساس ناراحتی و مانع از بارداری آن ها خواهد شد. در هنگام معاینه نیز با مشکل مواجهند زیرا معاینات لگنی و یا معاینات رحمی در این افراد بسیار دردناک است. این بیماری شدت و درجات متفاوتی دارد.

مطالعه این مطلب به شما کمک میکنه که با بهره گیری از ویتامین های بسیار خوب و مفید، به سلامت ناحیه تناسلی خودتون برسید:

5 ویتامین مهم و مفید برای واژن که باید بشناسید!

اینستاگرام دکتر ویدا یوسفیان

انواع واژینیسموس

گاهی علائم واژینیسموس در پاسخ به هر نوع دخول بروز پیدا می‌کند؛ اما گاهی فقط در پاسخ به برخی از انواع دخول رخ می‌دهد. واژینیسموس به سه دسته تقسیم می شود.

  • واژینیسموس اولیه :

    شخص از اولین رابطه ی جنسی دخول غیرممکن یا دردناک داشته است. حتی ممکن است انجام معاینه زنان هم برای شخص مبتلا سخت باشد.

  • واژینیسموس ثانویه:

    قبلا دخول راحت داشته است اما به دلایلی دخول دیگر امکان پذیر نیست و یا دردناک است. دلایلی مانند زایمان سخت، جراحی، آسیب جسمانی یا روانی و خشکی واژن. این وضعیت ممکن است در هر مرحله از زندگی رخ دهد در حالی که قبلاً اتفاق نیفتاده باشد

  • واژینیسموس موقعیتی:

    در این حالت اختلال واژینیسموس تنها در موقعیت خاصی بروز پیدا می‌کند. برخی زنان این بیماری را هنگام برقراری رابطه جنسی تجربه خواهند کرد، اما موقع معاینه پزشکی یا گذاشتن تامپون قاعدگی مشکلی ندارند. برعکس این حالت هم امکان‌پذیر است.

واژینیسموس در بعضی از زنان بعد از یائسگی اتفاق می افتد. زمانی که سطح هورمون استروژن کاهش پیدا می کند، نبودن مادّه روان کننده واژینال و همچنین از بین رفتن حالت کشسانی واژن باعث می شود که مقاربت دردناک، ترس آور یا حتی غیرممکن شود. این امر باعث بروز مشکل واژینیسموس در بعضی زنان می شود.

واژینیسموس چیست

علل واژینیسموس

این بیماری علت مشخص و دقیقی ندارد و می تواند در دختران بدون سابقه رابطه جنسی یا حتی در زنانی که قبلا در سکس مشکلی نداشته اند رخ دهد.

بر اساس شواهد می توان گفت بیشترین علت ایجاد واژینیسموس، اضطراب و ترس از پیش بینی یا تجربه درد است. بنابراین این اسپاسم عضلانی می تواند بر اثر استرس، کمبود اعتماد به نفس، ترس از درد، تجربه اولیه ناموفق، نقص و ناکافی بودن معاشقه و آماده سازی بدن زن و یا حتی عدم رفتار صحیح پارتنر باشد.

همچنین می توان به آسیب یا سوء استفاده جنسی در گذشته، عفونت واژن مانند عفونت قارچی یا یک بیماری مقاربتی (STI)، ضربه فیزیکی به ناحیه واژن ، گذراندن دوره‌های طولانی بدون آمیزش جنسی، که ممکن است منجر به مشکلات موقت در حین دخول شود، اشاره کرد.

این یکی از پر بازدید ترین مطالب وبسایت است که دید بهتری به شما خواهد داد:

آناتومی دستگاه تناسلی زنان

زنان زیادی در شرایط و موقعیت‌های مختلف دچار این بیماری می‌شوند و بروز آن لزوما به رابطه جنسی ربطی ندارد. بعضی از زنان تنها در شرایط خاص دچار دردهای آزار دهنده عضلات اطراف واژن می‌شوند.

می توان نتیجه گرفت علل بیماری واژینیسموس ناشی از محرک‌های روانی و فیزیکی است که گاها وجود چند عامل به صورت ترکیبی باعث بروز این اختلال می‌شود. این محرک‌ها شامل موارد زیر هستند:

محرک روانی

  • وجود اختلالات اضطراب فراگیر
  • اضطراب ناشی از احساس گناه به‌دلیل عملکرد جنسی
  • احساس ترس از بارداری
  • ترس از درد
  • مشکلات روابط عاطفی (رفتار جنسی پرخاشگرانه یا سوء استفاده کننده از طرف شریک عاطفی)
  • وجود رویداد آسیب‌زا همچون تجاوز
  • تجربیات ناخوشایند دوران کودکی همچون قرار گرفتن در معرض تصاویر جنسی
  • احساس ناخوشایند و منفی از رابطه جنسی

محرک فیزیکی

  • عفونت قارچی و عفونت مجاری ادراری
  • عفونت مثانه و عفونت مخمری
  • صدمات زایمان همچون سقط جنین
  • جراحی لگن
  • یائسگی
  • سرطان
  • عدم آمادگی برای برقراری رابطه جنسی
  • عدم آمادگی برای شروع زندگی زناشویی
  • عوارض داروها

واژینیسموس چیست

علائم بیماری واژینیسموس

انقباض غیرارادی و خود به خودی عضلات واژن یا همان رابطه جنسی دردناک اولین علامت واژینیسموس است. در واقع هنگام ورود آلت تناسلی مردانه درد آغاز می‌شود و معمولا با خروج آن از بین می‌رود. در تمامی افراد، تنگ شدن و انقباض واژن، دخول را سخت یا دردناک می کند.

زنانی که دچار اسپاسم عضلانی ناشی از واژینیسموس هستند، هنگام معاینات پزشکی و گذاشتن تامپون قاعدگی هم با درد نسبتا شدیدی مواجه خواهند شد. همچنین زنانی که به واژینیسموس مبتلا باشند، نمی توانند انقباض عضلات واژن را کنترل کنند و عضلات به صورت غیرارادی منقبض می شوند.

از دیگر علائم بیماری واژینیسموس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از دست دادن میل جنسی
  •  ترس و اضطراب شدیدی هنگام برقراری رابطه جنسی
  • به هیچ وجه نمی‌توانند رابطه جنسی برقرار کنند.
  • سفتی و سوزش واژن هنگام نزدیکی
  • اسپاسم عضلانی شدید که در برخی اوقات همراه با قطع شدن می باشد .

تشخیص بیماری ترس از رابطه جنسی

با مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان شرح حال شما با پرسیدن سوالاتی در خصوص علائم، سابقه جنسی و پزشکی گرفته می شود. سپس برای آگاهی از وضعیت بیماری و تشخیص علت درد معاینه و آزمایش لگن انجام می‌دهد.

در این مرحله پزشک ابتدا احتمالات فیزیکی، روحی و عاطفی را بررسی می‌کند و در صورت نیاز شما را به پزشک متخصص ارجاع خواهد داد. اگر درد شما ناشی از علل زمینه‌ای فیزیکی نبود تشخیص واژینیسموس تایید می‌شود.

واژینیسموس

تعداد دخول نرمال در رابطه جنسی

تعداد دخول نرمال در بین افراد و زوج ها بسیار متفاوت است. هیچ استاندارد جهانی برای آنچه که یک معیار ثابت و مشخص در نظر گرفته شود وجود ندارد.

تعداد دخول نرمال در هر فرد به عواملی از جمله ترجیحات شخصی، سلامت جسمانی، رفاه عاطفی و پویایی روابط بستگی دارد.

آنچه ممکن است برای یک فرد یا زوج عادی باشد ممکن است برای دیگری نرمال به نظر نیاید. برای افراد و زوج‌ ها مهم این است که در مورد نیازها و خواسته‌ های خود به طور آشکار صحبت کنند و فرکانس مناسبی برای هر دو طرف پیدا کنند.

اگر نگرانی هایی در مورد تناوب جنسی یا سکس در یک رابطه وجود دارد، ممکن است کمک گرفتن از یک متخصص یا یک مشاور روابط واجد شرایط مفید باشد.

تعداد دخول نرمال

عوامل مؤثر بر تعداد دخول نرمال

چه عواملی می تواند بر تعداد دفعات رابطه جنسی در افراد و زوجین تأثیر بگذارد؟ در ادامه برخی از این عوامل را برشمرده و تا حدی به آن پرداخته شده است.

رابطه جنسی کم ممکن است باعث کاهش تعداد دخول نرمال شود. از طرفی تعداد رابطه جنسی برای افراد و زوج ها می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی باشد، از جمله:

سلامت جسمانی

سلامت جسمانی، از جمله سطوح انرژی، راحتی جسمانی و رفاه کلی، می تواند بر میل جنسی و دفعات رابطه جنسی تأثیر بگذارد.

سلامت عاطفی

عوامل عاطفی مانند استرس، اضطراب، افسردگی و رضایت از رابطه می تواند بر میل و صمیمیت جنسی تأثیر بگذارد.

پویایی روابط

کیفیت رابطه، ارتباط، اعتماد و ارتباط عاطفی بین شرکای جنسی می تواند بر تعداد فعالیت جنسی تأثیر بگذارد.

سبک زندگی

برنامه های کاری، مسئولیت های خانوادگی و انتخاب های سبک زندگی می تواند بر در دسترس بودن و انرژی برای فعالیت جنسی تأثیر بگذارد.

تغییرات هورمونی

نوسانات هورمونی ناشی از عواملی مانند سن، بارداری، یائسگی و شرایط پزشکی می تواند بر میل و تناوب جنسی تأثیر بگذارد.

عوامل مؤثر بر دخول نرمال

وضعیت روانی و عاطفی

عوامل ذهنی و عاطفی، از جمله عزت نفس، رضایت از بدن و تجربیات گذشته، می‌ توانند بر میل جنسی تأثیر بگذارند.

باورهای فرهنگی و مذهبی

ارزش ها، باورها و اعمال فرهنگی و مذهبی ممکن است بر نگرش نسبت به رابطه جنسی و فعالیت جنسی تأثیر بگذارد.

عوامل استرس زا

رویدادهای مهم زندگی، مانند جابجایی، تغییرات شغلی، استرس مالی و مسائل خانوادگی می توانند بر رابطه جنسی تأثیر بگذارند.

توجه به این نکته مهم است که تعداد رابطه جنسی، بسیار فردی و خصوصی است و بر اساس ترجیحات شخصی، شرایط و پویایی هر رابطه می تواند بسیار متفاوت باشد.

بهترین تعداد رابطه جنسی در هفته

تعداد رابطه جنسی در هفته به شرایط مختلف بستگی دارد. علاوه بر سلامتی، شرایط فرهنگی و اجتماعی و ارزش ها و باورهای افراد، سن و سال نیز در تعداد رابطه جنسی افراد در هفته می تواند تأثیرگذار باشد.

تعداد رابطه جنسی در هفته به طور معمول حدود دو تا چهار بار می باشد که این تعداد به شرایط ذکر شده بستگی دارد. مدت زمان نرمال در هر بار برقراری رابطه جنسی نیز بین 3 تا 10 دقیقه است و به شرایط متعددی بستگی دارد.

درمان ترس از رابطه جنسی چیست؟

دکتر متخصص برای درمان واژینیسموس در تهران

واژینیسموس یک اختلال جنسی است که قابل درمان می باشد که تشخیص و درمان واژینیسموس بر عهده دکتر زنان است. باید بدانید که واژینیسموس یک بیماری دائمی نیست و زنان مبتلا به واژینیسموس می توانند بهبود یابند و دوباره رابطه طبیعی و بدون درد داشته باشند.

با مراجعه به دکتر زنان برای درمان واژینیسموس، علت زمینه‌ای آن که ممکن است جسمی، روانی یا ترکیبی از هر دو باشد مورد بررسی قرار می گیرد. هر چه علت پیچیده‌تر یا علائم شدیدتر باشد، درمان طولانی‌تر خواهد بود.

درمان معمولاً با آموزش و مشاوره همراه است و در کنار آن درمان های دیگری نیز وجود دارد.

گزینه های درمانی مختلفی برای واژینیسموس وجود دارد و پزشک ممکن است یک یا چند روش درمانی را توصیه کند. درمان اعم از: استفاده از وان آب ولرم، استفاده از ژل های لوبریکنت، پروتز درمانی، درمان اندومتریوز، انجام تمرینات کگل، تزریق بوتاکس و جراحی بزرگ کردن واژن می باشد که در ادامه به شرح برخی از این روش های درمانی می پردازیم.

دکتر ویدا یوسفیان

درمان پزشکی واژینیسموس

درمان پزشکی این بیماری شامل موارد زیر است:

1.مشاوره و سکس تراپی

گاهی نیاز است که برای رفع مشکل، آموزش ها و مشاوره ها به زوجین همزمان ارائه شود؛ آموزش هایی مانند نحوه صحیح برقراری رابطه جنسی و معاشقه صحیح پیش از دخول. در بسیاری از موارد، مشاوره در درمان واژینیسموس بسیار مفید بوده است.

این روش شامل یادگیری بیشتر در مورد آناتومی انسان و تغییراتی است که در طول رابطه جنسی رخ می دهد. همچنین ممکن است به غلبه بر آسیب عاطفی که ممکن است باعث واژینیسموس شود کمک کند.

بنابراین اولین گام برای درمان بیماری واژینیسموس مشاوره و انجام معاینات فیزیکی می باشد. در این مرحله از درمان با مشورت با متخصص زنان و زایمان می توان به بررسی و تشخیص علت بیماری پرداخت.

2.پروتز درمانی

گاهی به تشخیص متخصص زنان برای گشاد کردن واژن و کاهش درد و درمان واژینیسموس از پروتزهای مخصوص استفاده می شود. این کار باید توسط یک متخصص زنان و زایمان مجرب انجام شود.

راه های درمان واژینیسموس

3.استفاده از لوبریکانت و ژل های مرطوب کننده

ژل های لوبریکانت یا روان کننده کمک می کند تا افرادی که با مشکل خشکی واژن مواجهند، با روان تر شدن واژن دخول راحت تر انجام شود. خشکی واژن یکی از مهم ترین علل بروز واژینیسموس است که با درمان آن مشکل حل خواهد شد.

4.تزریق بوتاکس به واژن

همان طور که می دانید سم بوتولینوم که با نام تجاری بوتاکس عرضه می شود، با تزریق به عضلات ناحیه خاص باعث فلج شدن موقت عضلات می شود. با تزریق بوتاکس به واژن، عضلات این ناحیه فلج می شود و مشکل واژینیسم درمان خواهد شد. این تزریق معمولاً هر 6 ماه یا هر 12 ماه یک بار باید تمدید شود تا واژینیسموس برای همیشه درمان شود.

واژینیسموس

5.درمان آندومتریوز

آندومتریوز اختلالی است که در آن  بافت داخل رحم در قسمت بیرون از رخم رشد می کند و همین امر باعث می شود که رابطه جنسی بسیار دردناک شود. با جراحی و برداشتن این بافت اضافی، واژینیسموس درمان خواهد شد.

6.جراحی بزرگ کردن واژن

گاهی بنا بر تشخیص متخصص زنان واژن به دلایل مختلف از جمله سابقه جراحی قبلی مسدود شده است. به کمک جراحی، واژن بزرگ می شود و واژینیسم درمان خواهد شد.

7.آر اف (RF) واژن

بهترین و موثرترین روش درمان واژینیسم روش RF واژن است که به کمک دستگاهی با همین نام انجام می شود. دستگاه RF به کمک امواج الکترومغناطیسی کار می کند؛ این امواج به عضلات واژن تابیده می شوند و بافت واژن را تغییر می دهند و اختلال واژینیسم را درمان می کنند. در واقع دستگاه آر اف باعث شل شدن عضلات واژن می شود و به این ترتیب واژینیسموس را درمان می کند. RF به دلیل مزایای زیر بهترین روش درمان واژینیسموس شناخته شده است:

  • درمان قطعی واژینیسموس شدید و قدیمی
  • درمان سریع و موثر در تعداد جلسات کم
  • بدون هیچ گونه عارضه
  • بهبودی و تغییر واضح بعد از یک جلسه درمان

بعد از درمان واژینیسموس با RF دیگر نیازی به انجام تمرین کگل نخواهید داشت.

8- استفاده از دیلاتورها

معمولا دیلاتورهایی که روانپزشکان استفاده می کنند وسایلی هستند که از اندازه ای با قطر یک مداد آغاز می شوند و به ترتیب اقطار آن ها افزایش می یابد.

اما آن چه که پزشکان زنان در مطب در طی یک جلسه از آن استفاده می کنند، دیلاتور فلزی می باشد که پس از بی حسی استفاده می شود و مراجعه کننده حدود 20 دقیقه در معرض آن قرار می گیرد.

دیلاتور بعد از لیزر آر اف و بوتاکس به راحتی برای بیمار استفاده می شود. در نتیجه ی آن بیمار حدود 90 درصد بر واژینیسموس خود غلبه می کند.

واژینیسموس

درمان خانگی واژینیسموس

درمان خانگی این بیماری شامل موارد زیر است:

ورزش واژینیسموس

 

تمرینات کگل برای واژینیسموس

 

ورزش کگل

 

واژینیسموس ورزش کگل

1.ورزش کگل

تمرینات کگل کمک می کند تا زن کنترل بیشتری بر ماهیچه های کف لگن خود داشته باشد. این تمرینات باعث می شود تا ماهیچه های کف لگن فشرده و سپس آزاد شود و به این ترتیب عضلات کف لگن را تقویت می کند. انجام حداقل 4 ماه تمرین کگل نتایج بسیار خوبی بر درمان واژینیسموس خواهد داشت.این تمرین به این صورت است که :

  1. به پشت دراز بکشید و زانوها را به سمت بالا هدایت کنید.
  2. عضلات انتهایی باسن را منقبض کنید.
  3. آن‌ها را به مدت 2 تا 10 ثانیه منقبض نگه دارید.
  4. سپس عضلات را شل کنید، با دم و بازدم فراوان بدن خود را در حالت ریلکس نگه دارید.

واژینیسموس چیست

2.استفاده از آب گرم برای آرام شدن عضلات

یکی از راه های موثر برای آرامش یافتن حین رابطه جنسی، نشستن به مدت 15 تا 20 دقیقه در وان آب گرم پیش از مقاربت کمک می کند تا عضلات لگن و واژن شل شود و رابطه جنسی بهتر و بدون درد و ترس داشته باشید. زمانی که پس از انجام تمرینات کگل به تقویت ماهیچه کف لگن کمک کردید، میتوانید با استفاده از یک انگشت و ژل روان کننده در وان آب ولرم تمرینات جدیدی انجام دهید. آب ولرم می‌تواند به شل شدن ماهیچه‌های اطراف واژن کمک کند.

3. تنفس عمیق شکم

برخلاف تنفس قفسه سینه، تنفس عمیق و آگاهانه با شکم به شل شدن عضلات پایین شکم یعنی عضلاتی که به کف لگن متصل می‌شوند و فعال کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک کمک می‌کند. نحوه صحیح انجام تنفس عمیق با شکم به این شرح است:

  • به پشت دراز بکشید و دستان خود را روی شکم قرار دهید.
  • نفس بکشید و اجازه دهید شکمتان مانند یک بادکنک بالا بیاید.
  • نفس خود را بیرون دهید و اجازه دهید شکمتان به سمت ستون فقرات بیفتد.
  • این کار را در مجموع ده بار انجام دهید و سه بار در روز تکرار کنید.

همچنین در طول روز سعی کنید نفس خود را حبس کنید یا شکم خود را منقبض کنید؛ سپس عضلات شکم را رها کرده و نفس عمیق بکشید.

 

درمان واژینیسموس

درمان ترس از رابطه جنسی با داروهای گیاهی

تجربه نشان داده است که استفاده از برخی از روان‌کننده‌های طبیعی واژن به اندازه لوبریکنت‌های شیمیایی در تسکین علائم واژینیسموس موثر است.

  • از این مواد گیاهی و طبیعی می‌توان به روغن جوجوبا، روغن زیتون، روغن نارگیل و ژل آلوئه‌ورا اشاره کرد که مانند شیاف ویتامین E محرک تولید مخاط بیشتر واژن نیز هستند.
  • مصرف پروبیوتیک‌ها که در ماست فراوان هستند به تسکین علائم آتروفی واژن به‌عنوان یکی از عوامل واژینیسموس کمک می‌کند.
  • در هنگام رابطه جنسی از محلول آب و گلیسیرین به‌عنوان لوبریکنت استفاده کنید.
  • دریافت استروژن خوراکی از طریق مصرف سویا در رژیم غذایی روزانه نیز بسیار موثر است. قابل ذکر است که برخی از گیاهان می‌توانند با کرم‌ها یا ژل‌های موضعی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند و یا باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شوند. پس حتما در این زمینه با پزشک متخصص یا یکی از کارشناسان طب سنتی مشورت کنید.
  • نکته قابل توجه در مورد مصرف موضعی روغن‌های اساسی مانند روغت نارگیل این است که این روغن‌ها قبل از استفاده باید به درستی رقیق شوند زیرا برخی از افراد ممکن است به آن‌ها حساسیت داشته باشند. بنابراین حتما قبل از اولین بار استفاده در ناحیه حساس واژن آن‌ها را روی ناحیه کوچکی از پوست دست خود تست کنید.

آثار و عوارض واژینیسموس

این بیماری کیفیت زندگی جنسی شما و همسرتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین می‌توان اصلی‌ترین عوارض واژینیسموس را عدم لذت بردن زن از مقاربت دانست. در زیر با آثار و عوارض اختلال واژینیسموس بیشتر آشنا شوید:

زنان اعتماد به‌نفس خود را از دست می‌دهند .

سلامت روان آن‌ها به خطر می‌افتد.

اضطراب شدیدی را تجربه می‌کنند.

در صورت اقدام برای بارداری فرآیند آن دشوارتر خواهد شد.

تفاوت دیسپارونیا با واژینیسموس چیست؟

دیسپارونیا (dyspareunia) یا دیسپارونی واژه پزشکی برای نزدیکی دردناک است و اغلب بسیاری آن را با واژینیسموس اشتباه می گیرند. اما باید گفت که دیسپارونی و واژینیسموس با هم تفاوت دارند. واژینیسموس زیر مجموعه ای از دیسپارونیا است. در واقع دیسپارونیا یک واژه کلی است که برای رابطه جنسی دردناک به کار می رود و زمانی از آن استفاده می شود که زن در بافت مخاطی واژن و یا لایه خارجی آن دچار درد شود. این در حالی است که واژینیسموس انقباض خود به خودی عضلات واژن و گرفتگی آن ها است.

علت دیسپارونیا می تواند وجود کیست، بیماری التهابی لگن یا آتروفی واژن باشد.

درمان تنگی واژن و عدم دخول

درمان تنگی واژن و عدم دخول

واژینیسموس در واقع یک اختلال در ماهیچه های واژن است که هنگام رابطه جنسی و دخول، به حالت اسپاسم درآمده و باعث درد می شود.

این اختلال غالباً ربطی به تنگی واژن ندارد ولی یکی از روش های درمانی آن گشاد کردن واژن به روش جراحی می باشد.

برای اینکه بدانید عدم دخول و رابطه جنسی دردناک در شما به دلیل تنگی واژن است یا اختلال واژینیسموس، بهتر است قبل از اقدام به درمان خودسرانه و راهنمایی از افراد ناآگاه؛ به پزشک متخصص مراجعه کنید و از وی مشورت بخواهید.

بهترین دکتر واژینیسموس در تهران

دکتر ویدا یوسفیان، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، یکی از بهترین متخصصان در این زمینه هستند. مطب دکتر یوسفیان در شهرک غرب تهران واقع می باشد.

در صورتی که از اختلال واژینیسموس رنج می برید و یا مشکوک به واژینیسموس هستید؛ در اسرع وقت، جهت رزرو وقت مشاوره و معاینه اقدام نمایید.

مشکلات مربوط به ناحیه تناسلی، از جمله مسائلی هستند که نمی توان راجع به آن با کسی مشورت کرد. از طرفی استتفاده از داروها و راه حل های غیر پزشکی و بدون تجویز یک متخصص نیز ممکن است مشکل را بزرگ تر کند.

لذا بهترین راه درمان بیماری ها و اختلالات مربوط به اندام خصوصی، مراجعه و دریافت مشاوره و کمک از متخصصین این زمینه می باشد.

دکتر ویدا یوسفیان

واژینیسموس و زایمان طبیعی

واژینیسموس وضعیتی است که در آن عضلات واژن به طور غیرارادی سفت می شوند یا دچار اسپاسم می شوند که می تواند دخول را دشوار یا دردناک کند. با این حال، داشتن واژینیسموس لزوماً مانع از زایمان طبیعی زنان نمی شود.

در حین زایمان، ماهیچه های رحم و دهانه رحم نقش بسزایی دارند، در حالی که عضلات تحت تأثیر واژینیسموس متفاوت هستند. بنابراین زنان مبتلا به واژینیسموس هنوز هم می توانند زایمان طبیعی داشته باشند. شدت واژینیسموس ممکن است از خفیف تا شدید متفاوت باشد و تجربه هر زن متفاوت است.

برای زنان مبتلا به واژینیسموس که مایل به زایمان طبیعی هستند، همکاری نزدیک با پزشک متخصص زنان برای تهیه یک برنامه زایمان مهم است. پزشک نیازهای خاص آن ها را در نظر می گیرد و هر گونه ترس یا اضطراب مربوط به دخول واژن را برطرف می کند.

آیا زنان مبتلا به واژینیسموس می توانند زایمان طبیعی داشته باشند؟

بله، زنان مبتلا به واژینیسموس هنوز هم می توانند زایمان طبیعی داشته باشند. اختلال واژینیسموس لزوماً مانع از زایمان طبیعی زنان نمی شود.

در طول زایمان و زایمان، عضلات رحم و دهانه رحم بیشترین کار را بر عهده دارند. ماهیچه هایی که تحت تاثیر واژینیسموس قرار می گیرند با عضلات درگیر در زایمان متفاوت هستند.

توجه به این نکته مهم است که تجربه هر زن با واژینیسموس متفاوت است و شدت آن می تواند متفاوت باشد. برخی از زنان ممکن است موارد خفیف واژینیسموس داشته باشند و ممکن است مشکلات قابل توجهی را در طول زایمان تجربه نکنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به حمایت بیشتری داشته باشند.

زنان مبتلا به واژینیسموس که مایل به زایمان طبیعی هستند، بهتر است به طور مداوم با پزشک متخصص زنان خود در تماس باشند کنند تا برنامه زایمانی را تهیه کنند که نیازهای خاص آنها را در نظر بگیرد.

این ممکن است شامل پرداختن به هر گونه ترس یا اضطراب مربوط به دخول واژن و بحث در مورد تکنیک های مدیریت درد باشد که مستقیماً دخول به واژن را شامل نمی شود.

تکنیک هایی مانند تمرینات آرامش بخش، تکنیک های تنفسی، موقعیت یابی، ماساژ و حمایت عاطفی می توانند در طول زایمان مفید باشند.

واژینیسموس و زایمان طبیعی

نیازهای ویژه زنان مبتلا به واژینیسموس در هنگام زایمان چیست؟

نیازهای خاص زنان مبتلا به واژینیسموس در طول زایمان ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما برخی ملاحظات مشترک وجود دارد.

در اینجا چند نیاز خاص که زنان مبتلا به واژینیسموس ممکن است در طول زایمان داشته باشند آورده شده است:

درک و حمایت

زنان مبتلا به واژینیسموس ممکن است به سطح بالاتری از حمایت عاطفی و درک از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود نیاز داشته باشند.

پزشک متخصص زنان در مورد واژینیسموس، تأثیر آن بر زایمان آگاه است و حمایت همدلانه در طول فرآیند زایمان ارائه می دهد.

برنامه زایمان فردی

زنان مبتلا به واژینیسموس ممکن است از یک برنامه زایمان فردی بهره مند شوند که نیازها و نگرانی های منحصر به فرد آن ها را در نظر می گیرد.

این ممکن است شامل بحث و ترکیب تکنیک‌  ها و موقعیت‌ های جایگزین مدیریت درد باشد که شامل دخول واژینال نمی‌ شود.

ارتباط شفاف

ارتباط باز و صادقانه بین زن و تیم مراقبت های بهداشتی او بسیار مهم است. زنان مبتلا به واژینیسموس باید در مورد نگرانی ‌ها، ترس‌ ها و ترجیحات مربوط به زایمان احساس راحتی کنند.

ارتباط مؤثر می تواند به تیم مراقبت های بهداشتی کمک کند تا یک محیط حمایتی ایجاد کند و هر چالشی را که ممکن است در حین زایمان و زایمان ایجاد شود، برطرف کند.

واژینیسموس چیست؟

تکنیک های مدیریت درد

زنان مبتلا به واژینیسموس ممکن است به تکنیک های مختلف مدیریت درد در هنگام زایمان نیاز داشته باشند. این ممکن است شامل تمرینات آرامش بخش، تنفس متمرکز، ماساژ و سایر روش های غیرتهاجمی باشد.

برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مهم است که در مورد این تکنیک ها بر اساس راحتی و ترجیحات زن بحث و اجرا کنند.

آموزش و مشاوره

زنان مبتلا به واژینیسموس ممکن است از آموزش و مشاوره اضافی در مورد زایمان، واژینیسموس و مدیریت درد بهره مند شوند.

این کار می تواند به آنها کمک کند تا احساس قدرت و آگاهی بیشتری داشته باشند، اضطراب را کاهش دهد و هرگونه تصور غلط یا ترسی را که ممکن است داشته باشند برطرف کند.

واژینیسموس و طلاق

واژینیسموس و طلاق

متأسفانه اختلال واژینیسموس در برخی از خانواده ها و حتی زندگی هایی به تازگی شکل گرفته، باعث طلاق و جدایی می شود.

اگرچه این اختلال ممکن است در هر دوره ای با توجه به عواملی که به آن اشاره شد، پیش بیاید؛ اما زمانی منجر به طلاق می شود که بیمار ناآگاهانه از روش های نادرست پیروی کرده و از مشاوره پزشک متخصص بهره مند نمی شود.

امتحان روش های نادرست و بها دادن به باورهای غلط درباره واژینیسموس، می توان به بیماری دامن زده و با تنش روانی ایجاد شده ناشی از عدم رضایت از روش های نادرست؛ اختلال را شدت بخشد.

بهترین راه مراجعه به پزشک متخصص و دریافت مشاوره و رسیدن به مناسب ترین راه درمان است. بدون شک راه درمان هر فرد با توجه به شدت اختلال و خصوصیات فردی وی متفاوت خواهد بود.

واژینیسموس بعد از زایمان

تحقیقات محدودی به طور خاص در مورد واژینیسموس پس از زایمان وجود دارد. اما اعتقاد بر این است که با عوامل مختلفی از جمله ضربه فیزیکی در هنگام زایمان، تغییرات هورمونی و عوامل روانی مانند اضطراب یا ترس از درد مرتبط است.

مدیریت واژینیسموس پس از زایمان شامل یک رویکرد چند بعدی است:

به دنبال کمک حرفه ای باشید

مهم است که با پزشک متخصص زنان که در مورد واژینیسموس و نگرانی های پس از زایمان آگاه است، مشورت کنید. آن ها می توانند وضعیت خاص شما را ارزیابی کنند، گزینه های درمانی مناسب و راهنمایی و پشتیبانی لازم را ارائه دهند.

واژینیسموس بعد از زایمان

تمرینات کف لگن

فیزیوتراپی کف لگن می تواند به تقویت و شل شدن عضلات کف لگن کمک کند. یک فیزیوتراپیست می تواند تمرینات و تکنیک هایی را برای کاهش تنش عضلانی و بهبود کنترل بر انقباضات عضلانی ارائه دهد.

حساسیت زدایی تدریجی

شروع مجدد تدریجی و ملایم دخول پس از زایمان می تواند به حساسیت زدایی بدن و کاهش اضطراب ناشی از دخول کمک کند. استفاده از دیلاتاتور یا سایر دستگاه های کششی، تحت راهنمایی یک پزشک متخصص، می تواند این روند را تسهیل کند.

مشاوره یا درمان

حمایت عاطفی و روانی در مدیریت واژینیسموس پس از زایمان ضروری است. مشاوره یا درمان می‌ تواند هر گونه ترس، اضطراب یا آسیب اساسی مربوط به زایمان را برطرف کند و همچنین راهبردهای مقابله و حمایت را ارائه دهد.

تکنیک‌ های مدیریت درد

یادگیری و تمرین تکنیک‌ های مدیریت درد، مانند تمرین ‌های تمدد اعصاب، تمرکز حواس و تنفس عمیق، می‌ تواند به کاهش تنش عضلانی و افزایش راحتی در طول تلاش برای دخول کمک کند.

ارتباط و حمایت

برقراری ارتباط آشکار با شریک زندگی خود در مورد واژینیسموس پس از زایمان و جستجوی درک و حمایت از او بسیار مهم است.

درگیر شدن در فعالیت های جنسی غیر دخولانه و تمرکز بر صمیمیت و ارتباط بدون فشار می تواند به حفظ یک رابطه جنسی سالم کمک کند.

مهم است که به یاد داشته باشید که بهبود واژینیسموس پس از زایمان ممکن است زمان ببرد و تجربه هر فرد منحصر به فرد است. با خود صبور باشید و پزشک متخصص در مسائل پس از زایمان یا سلامت جنسی کمک بگیرید.

با درمان و حمایت مناسب، بسیاری از افراد مبتلا به واژینیسموس پس از زایمان می توانند به بهبود قابل توجهی دست یابند و یک زندگی جنسی رضایت بخش و راحت را دوباره به دست آورند.

باورهای غلط درباره واژینیسموس

باورهای نادرست در خصوص بیماری واژینیسموس

درست است که این بیماری رایج است اما از آنجایی که بسیاری از خانم‌ها فکر می‌کنند این مشکل تنها مشکل آنهاست و به یک پزشک متخصص مراجعه نکرده و مشورتی نمی‌گیرند به همین دلیل آمار دقیقی از تعداد افرادی که به این بیماری دچار می‌شوند وجود ندارد و برخی‌ها با باورهای غلطی که در مورد این بیماری در ذهن دارند و یا از افراد دیگری شنیده‌اند در تلاش برای درمان به صورت خودسر بوده و روش‌های غلط را برای رفع این بیماری در پیش می‌گیرند.

برخی از باورهای نادرستی که افراد از این بیماری دارند و فکر می‌کنند که می‌توانند آنها را به سادگی و به صورت خود درمانی انجام دهند شامل موارد زیر است:

  • سرد بودن در فعالیت‌های جنسی:

برخی از زنان فکر می‌کنند کلا در داشتن روابط جنسی سرد هستند و نمی‌توانند یک رابطه لذت بخش داشته باشند به همین دلیل سرد شدن در روابط جنسی خود را یک امر طبیعی می‌دانند در حالی که این مشکل می‌تواند ریشه در مشکلات جنسی همچون بیماری واژینیسموس داشته باشد.

  • از بین رفتن مشکل بدون درمان:

برخی‌ها باور دارند بیماری واژینیسموس پس از گذشت مدت زمانی بدون درمان شدن و به صورت خود به خود از بین می‌رود در حالی که این باور به شدت غلط است و در بسیاری از مواقع می‌تواند منجر به ناباروی و در نهایت جدایی زوجین شود که در این صورت بهترین راه مراجعه به متخصص زنان و زایمان شهرک غرب و سایر مناطق شهر است.

  • انجام رابطه جنسی مکرر تا زمان از بین رفتن مشکل:

بسیاری از افراد هستند که فکر می‌کنند بعد از بروز این مشکل ممکن است پس از گذشت مدت زمانی با داشتن رابطه جنسی به صورت مکرر این مشکل به خودی خود از بین برود، به همین دلیل برای انجام چندین باره رابطه جنسی تلاش می‌کنند تا شاید به زودی این مشکل از بین برود در حالی که این باور نیز به مانند سایر باورها کاملا غلط است و نمی‌توان بدون مراجعه به دکتر زنان شهرک غرب این مشکل را از بین برد.

  • مصرف ویتامین‌های خاص به صورت خودسر:

افراد برای آنکه به دکتر مراجعه نکنند و مشکلات خود را با آنها در میان نگذارند تا منجر به خجالت زدگی و یا هر دلیل دیگر در آنها شود سعی در درمان‌های خانگی کرده و در منزل به صورت خودسر شروع به معالجه و تقویت خود با ویتامین‌های خاص می‌کنند تا شاید مشکلاشان رفع شود در حالی که این موضوع نیز تاثیری در درمان این بیماری ندارد.

  • راهنمایی گرفتن از افراد ناآگاه:

زمانی که یک فرد تخصص کافی در یک زمینه نداشته باشد و شما در زمینه یک مسئله تخصصی همچون زنان با وی مشورت می‌کنید به طبع وی یا از تجربیات خود صحبت می‌کند و یا شنیده‌های دیگران را برای شما بازگو خواهد کرد که در نهایت منجر به توجه به حرف‌های این افراد شده و نمی‌توانید تصمیم درستی بگیرید.

سؤالات متداول درباره واژینیسسموس

سؤالات متداول درباره واژینیسموس

همانطور که گفته شد، واژینیسموس در واقع یک نوع اختلال در عضله های واژن است. در ادامه به برخی از سؤالات متداول که در بیشتر مبتلایان به واژینیسموس مشترک است, پرداخته ایم.

چگونه بفهمم واژینیسموس دارم؟

رابطه جنسی دردناک اغلب اولین علامت واژینیسموس است. درد فقط با دخول اتفاق می افتد و معمولاً پس از خروج از بین می رود، اما نه همیشه.

علت واژینیسموس چیست؟

چندین علت احتمالی واژینیسموس وجود دارد. این عوامل شامل عوامل جسمی و روانی هستند. عواملی مانند ضربه در هنگام زایمان، شرایط پزشکی مانند عفونت های ادراری مکرر، عفونت های قارچی (برفک دهانه رحم)، سندرم های درد مزمن، اندومتریوز.

آیا ترس از دخول قابل درمان است؟

بله، امکان درمان واژینیسموس وجود دارد. با این حال، درمان به علت زمینه ای بستگی دارد که ممکن است جسمی، روانی یا ترکیبی از هر دو باشد. هر چه علت پیچیده‌ تر و یا علائم شدیدتر باشد، درمان طولانی‌ تر می‌شود.

آیا کگل ها می توانند رابطه جنسی را بهتر کنند؟

نتیجه انجام تمرینات کگل در عضله کف لگن اتفاق می افتد. ماهیچه ای که هنگام توقف جریان ادرار از آن استفاده می شود؛ با گذشت زمان قوی تر می شود.

با فشردن آن عضله در حین مقاربت، شریک مرد شما باید احساس بیشتری داشته باشد و ممکن است رابطه جنسی را برای او بهتر کند.

درمان واژینیسموس چقدر طول می کشد؟

درمان در ابتدا با راهنمایی پزشک متخصص انجام می شود. معمولاً از بیمار انتظار می رود که برخی از تمرینات را در خانه انجام دهند. بهتر است شریک جنسی بیمار نیز با وی همراهی کند. درمان معمولاً در عرض چند هفته جواب می دهد و بیمار نشانه های بهبود را خواهد دید.

چرا هنگام معاشقه، همسرم آسیب می بیند؟

درد حین رابطه جنسی به دلایل مختلفی از جمله مشکلات جسمی، شرایط زنان و زایمان و مسائل عاطفی برای زنان اتفاق می افتد. احساساتی که برانگیختگی را مهار می ‌کنند و در معاشقه اختلال ایجاد می ‌کنند، می‌ توانند مقاربت را دردناک کنند.

چه مدت باید در وضعیت کگل بمانم؟

در اجرا با مثانه خالی، اولین هدف شما باید سفت کردن عضلات کف لگن به مدت 5 ثانیه باشد. سپس آن ها را به مدت 5 ثانیه شل کنید. سعی کنید در روز اول 5 بار این کار را تکرار کنید.

زمانی که این مدت زمان برای شما عادی شد، 10 ثانیه برای هر بار را هدف بگیرید و بین انقباضات 10 ثانیه استراحت کنید.

اختلال واژینیسموس

سایت هلث لاین راجع به بیماری واژینیسموس اینطور می نویسد:

واژینیسموس نوعی اختلال عملکرد جنسی است. زمانی اتفاق می افتد که عضلات واژن به طور غیرارادی یا مداوم منقبض شوند. در حالی که در برانگیختگی جنسی تداخلی ایجاد نمی کند، می تواند باعث درد در حین مقاربت شود و دخول را دشوار می کند.

 

5 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.