کورتاژ تشخیصی

کورتاژ و همه چیز درباره عمل کورتاژ تشخیصی

کورتاژ نوعی عمل است که در زمان کوتاهی انجام می‌شود و طبق نظر دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زنان در تهران، جزو جراحی‌های سرپایی محسوب می‌شود.

در عمل کورتاژ دهانه رحم با داروها و دستگاه های مخصوص باز می‌شود و پس از آن به کمک وسیله ای به نام «کورت» بخش‌هایی از ناحیه داخلی رحم که آندومتر نام دارد، برداشته می‌شود.

این بخش‌ها شامل نمونه‌ای از دیواره رحم، باقی مانده بافت‌ها پس از سقط جنین یا زایمان و کیست‌ها و… می‌شود. بسیاری از افراد این عمل را صرفاً جهت انجام سقط جنین می‌دانند. در صورتی که موارد استفاده عمل کورتاژ بسیار گسترده است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر عمل کورتاژ تشخیصی می‌پردازیم.

شاید دوست داشته باشید برای بارداری اقدام کنید و ترجیح دهید که جنسیت فرزندتان به دلخوه خودتان باشد. برای این کار پیشنهاد می کنم مطلب ما را در خصوص روش های تعیین جنسیت قبل از بارداری مطالعه کنید.

عمل کورتاژ چگونه انجام می‌شود؟

کورتاژ عملی کوتاه مدت است و بین ده الی سی دقیقه طول می‌کشد. این عمل می‌تواند در مطب دکتر، بیمارستان یا درمانگاه انجام شود. محیط انجام عمل حتماً باید استریل و تمیز باشد. نوع بی‌حسی برای انجام عمل را پزشک مشخص می‌کند.

دکتر ویدا یوسفیان

انواع بی‌حسی در عمل کورتاژ تشخیصی شامل موارد زیر می‌شود:

  • بیهوشی عمومی: اگر بیهوشی عمومی انجام شود، بیمار در طی عمل به خواب میرود.
  • بی‌حسی نخاعی یا اپیدورال: در بی‌حسی نخاعی یا منطقهای، بیمار از ناحیه کمر به پایین بی‌حس می‌شود و دردی را احساس نخواهد کرد.
  • بی‌حسی موضعی: در این بی‌حسی تنها اطراف دهانه رحم بی‌حس خواهد شد.

ابتدا بیمار بر روی تخت به پشت می‌خوابد. سپس پاهای بیمار بر روی دستگاه مخصوص معاینه لگن و واژن قرار می‌گیرد و با کاورهای مخصوص پوشش داده می‌شود. دهانه رحم نیز با محلول‌های مخصوص ضدعفونی می‌شود.

در طول انجام این عمل، ابتدا پزشک با ابزاری مخصوص دهانه رحم را باز می‌کنند. برخی از پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند تا چند روز قبل از انجام عمل از لوازم و داروهای مخصوصی که موجب نرم شدن دهانه رحم می‌شود، استفاده کنند. این موارد به باز شدن دهانه رحم به هنگام عمل کمک می‌کند.

پزشک لوله نازکی را وارد دهانه می‌کند. این لوله «لامیناریا» نام دارد. سپس دستگاه اسپکولوم وارد واژن می‌شود و دهانه رحم با گیره گرفته می‌شود. پس از انجام این مراحل که برای باز شدن دهانه رحم انجام می‌شود، نوبت به انجام عمل اصلی می‌رسد.

پزشک با ابزاری به نام کورت، از پوشش داخلی رحم نمونه برداری می‌کند. علاوه بر این، ممکن است از دستگاه دیگری به نام کانول، برای مکش بافت‌های باقی مانده در رحم پس از زایمان، سقط جنین و… استفاده شود. در نهایت، نمونه برداشته شده برای انجام آزمایشات مربوطه به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

مطالعه بیشتر:

لاپاروسکوپی چیست؟ | لاپاراسکوپی رحم و تخمدان چیست ؟ | عمل لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود ؟ | عمل لاپاراسکوپی چه عوارضی دارد؟

علل انجام عمل کورتاژ تشخیصی

علل کورتاژ

طبق نظر دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زنان در شهرک غرب، انجام عمل کورتاژ تشخیصی دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. در ادامه این دلایل را معرفی می‌کنیم:

• در صورت داشتن قاعدگی‌های نامنظم
• خونریزی پس از یائسگی
• خونریزی‌های شدید و غیرمعمول دوران قاعدگی
• عدم اطمینان درباره وجود برخی از ضایعات بدخیم یا مستعد
• برداشتن باقی مانده بافت هایی که پس از سقط جنین یا زایمان در حفره رحم باقی می‌ماند
• بررسی انواع اختلالاتی که در تصویربرداری‌های ناحیه رحم دیده می‌شود.
• بررسی غیرطبیعی بودن مخاط رحم
• بررسی وجود پولیپ
فیبروم رحم
• رفع تنگی دهانه رحم
• نمونه‌برداری از بافت مخاط رحم در عمل‌های لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی
• بررسی و خارج کردن مایعی که در حفره آندومتری رحم جمع می‌شود
• استفاده در عمل ساکشن برای کنترل خونریزی رحم
• برداشتن مولار در بارداری‌های غیرطبیعی
• تشخیص علت ظاهر غیرطبیعی رحم
• زمانی که بیمار قادر به انجام عمل بیوپسی نباشد
• تشخیص ابتلا به سرطان رحم
• بررسی نحوه رشد لایه های داخلی رحم

 

مشاوره رایگان

در چه مواردی انجام عمل کورتاژ تشخیصی نباید انجام شود؟

• در صورت باردار بودن
• مسدود بودن دهانه واژن
• در صورتی که فرد، مبتلا به عفونت واژن و لگن باشد
• مسدود بودن دهانه رحم
• تنگی شدید دهانه رحم یا آندومتر
• آرتروز مفصلی شدید
• مبتلا بودن فرد به بیماری‌های خاص
• مبتلا بودن به دیابت کنترل نشده
• مبتلا بودن به فشار خون کنترل نشده

اقدامات قبل از عمل کورتاژ تشخیصی

قبل از انجام هر عملی باید موارد مهمی را رعایت کرد. زیرا حتی کوچکترین اختلال و عدم پیشگیری می‌تواند جان بیمار را به خطر بیاندازد.

درست است که کورتاژ عملی سرپایی محسوب می‌شود که در زمان کوتاهی انجام می‌شود، اما با این حال، باید مواردی را قبل از انجام آن رعایت کرد و به پزشک متخصص اطلاع داد:

• مطمئن شدن از عدم باردار بودن
• اعلام حساسیت‌های بیمار نسبت به موارد مختلف به ویژه داروهای خاص
• درمان عفونت قبل از انجام عمل کورتاژ
• خالی بودن مثانه
• انجام آزمایشات لازم
• اعلام سابقه اختلالات خونریزی
• خالی بودن معده از شب قبل از انجام عمل کورتاژ
• به کارگیری لوازمی که پزشک برای آمادگی و باز شدن بهتر دهانه رحم تجویز می‌کند

 

تفاوت کورتاژ تشخیصی با هیستروسکوپی

کورتاژ تشخیصی و هیستروسکوپی هر دو روشی هستند که برای بررسی رحم و تشخیص برخی شرایط استفاده می شوند. در اینجا تفاوت بین این دو وجود دارد:

روش هیستروسکوپی

هیستروسکوپی روشی است که شامل قرار دادن ابزاری به نام هیستروسکوپ به داخل رحم از طریق واژن برای بررسی دهانه رحم و داخل رحم است.

دو نوع هیستروسکوپی وجود دارد: هیستروسکوپی تشخیصی که برای تشخیص مشکلات رحم استفاده می شود و هیستروسکوپی جراحی که برای اصلاح شرایط غیرطبیعی یافت شده در طول هیستروسکوپی تشخیصی استفاده می شود.

این روش برای تشخیص و درمان شرایطی مانند پولیپ، فیبروم، چسبندگی، سپتوم رحم و جریان غیرطبیعی یا سنگین قاعدگی و غیره انجام می‌شود. عموماً این روش در افشای انواع ضایعات رحمی نسبت به دیلاتاسیون و کورتاژ حساس تر است.

هیستروسکوپی تشخیصی

 

فرق کورتاژ تشخیصی و هیستروسکوپی

از سوی دیگر، کورتاژ تشخیصی که به عنوان اتساع و کورتاژ شناخته می شود، شامل استفاده از یک ابزار منحنی به نام کورت برای خراش دادن آرام بافت از داخل رحم است.

معمولاً برای به دست آوردن ارزیابی بصری و بافت شناسی حفره رحم و آندومتر، تأیید تشخیص و امکان درمان مناسب انجام می شود. این روش برای شناسایی ناهنجاری هایی مانند پولیپ آندومتر، فیبروم، سپتوم رحم و چسبندگی آندومتر استفاده می شود.

با این حال، تحقیقات نشان داده است که هیستروسکوپی با بیوپسی جهت دار در افشای انواع ضایعات رحمی از اتساع و کورتاژ حساس تر است.

به طور خلاصه، در حالی که هر دو کورتاژ تشخیصی و هیستروسکوپی برای تشخیص شرایط رحم استفاده می‌شوند، هیستروسکوپی به طور کلی در تشخیص ضایعات مختلف رحم در مقایسه با دیلاتاسیون و کورتاژ حساس ‌تر است.

تفاوت هیستروسکوپی و کورتاژ تشخیصی

کورتاژ تشخیصی چگونه انجام می شود؟

کورتاژ تشخیصی یک روش جراحی است که شامل برداشتن بافت از پوشش داخلی رحم است. در اینجا یک نمای کلی از نحوه انجام آن شرح داده شده است:

بیهوشی

معمولاً به بیمار بیهوشی موضعی، منطقه ای یا عمومی داده می شود تا ناراحتی در طول عمل به حداقل برسد.

آماده سازی

بیمار بر روی میز معاینه قرار می گیرد و پاهای خود را در رکاب قرار می دهند، مشابه معاینه لگن. متخصص زنان همچنین ممکن است از اسپکولوم برای باز کردن آرام کانال واژن برای دسترسی بهتر به دهانه رحم استفاده کند.

اتساع دهانه رحم

دهانه رحم به تدریج با استفاده از ابزارهای تخصصی مانند دیلاتاتور یا میزوپروستول (دارویی که به نرم شدن و باز شدن دهانه رحم کمک می کند) گشاد می شود. این به پزشک اجازه می دهد تا به حفره رحم دسترسی داشته باشد.

کورتاژ

کورت که یک ابزار قاشقی شکل است، از طریق دهانه رحم گشاد شده به داخل رحم وارد می شود. سپس دکتر متخصص زنان به آرامی پوشش داخلی رحم، به ‌ویژه آندومتر را می‌ تراشد تا نمونه‌ های بافتی را جمع‌ آوری کند. سپس این بافت جمع آوری شده برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می شود.

مراقبت بعد از عمل

پس از عمل، بیمار ممکن است گرفتگی خفیف و خونریزی واژینال را تجربه کند. زمان بهبودی معمولاً نسبتاً کوتاه است و بیماران اغلب می توانند در همان روز به خانه بروند.

کورتاژ تشخیصی معمولاً برای بررسی خونریزی غیرطبیعی، تشخیص برخی بیماری ‌ها مانند ناهنجاری‌ های آندومتر و گرفتن نمونه ‌هایی برای بررسی بافت ‌شناسی انجام می‌ شود.

برای بیماران مهم است که دستورالعمل‌ های مراقبت پس از عمل را که توسط پزشک ارائه می‌ شود، دنبال کنند تا از بهبودی مناسب اطمینان حاصل کنند.

آیا کورتاژ تشخیصی خطرناک است؟

آیا کورتاژ تشخیصی خطرناک است؟

زمانی که کورتاژ تشخیصی توسط یک متخصص زنان ماهر در یک محیط پزشکی مناسب انجام شود، به طور کلی یک روش ایمن در نظر گرفته می شود. با این حال، مانند هر روش پزشکی، خطرات و عوارض احتمالی وجود دارد که باید از آن ها آگاه بود.

برخی از خطرات بالقوه مرتبط با کورتاژ تشخیصی عبارتند از:

عفونت

خطر عفونت پس از عمل وجود دارد که در صورت عدم درمان به موقع می تواند منجر به عوارض شود.

سوراخ شدن رحم

در موارد نادر، رحم ممکن است در حین عمل سوراخ شود که می تواند منجر به خونریزی یا آسیب به اندام های اطراف شود.

خونریزی

مقداری از خونریزی پس از کورتاژ تشخیصی طبیعی است، اما خونریزی بیش از حد ممکن است در برخی موارد رخ دهد، به خصوص اگر بیمار اختلالات خونریزی قبلی داشته باشد.

واکنش نامطلوب به بیهوشی

بیماران ممکن است نسبت به بیهوشی مورد استفاده در طول عمل واکنش نشان دهند، اگرچه این غیر معمول است.

سندرم آشرمن

این وضعیتی است که با تشکیل بافت اسکار در رحم مشخص می شود که می تواند به عنوان یک عارضه نادر رخ دهد.

برای بیماران مهم است که قبل از انجام کورتاژ تشخیصی، در مورد خطرات و مزایای بالقوه این روش با پزشک خود صحبت کنند. علاوه بر این، انتخاب یک دکتر متخصص زنان با تجربه و اطمینان از انجام این روش در یک مرکز پزشکی مناسب می تواند به به حداقل رساندن خطرات مرتبط با کورتاژ تشخیصی کمک کند.

کورتاژ و همه چیز درباره عمل کورتاژ تشخیصی

کورتاژ تشخیصی برای ضخامت رحم

کورتاژ تشخیصی، همچنین روشی است که برای تشخیص و درمان برخی از بیماری های رحم مرتبط با ضخامت غیر طبیعی رحم استفاده می شود. ضخامت آندومتر یک عامل کلیدی در شرایط مختلف از جمله هیپرپلازی آندومتر و سرطان رحم است.

هنگامی که آندومتر یا همان پوشش داخلی رحم، بیش از حد ضخیم می شود، به آن هیپرپلازی آندومتر گفته می شود، که یک بیماری سرطانی نیست، اما در برخی موارد می تواند منجر به سرطان رحم شود.

هایپرپلازی آندومتر معمولاً پس از یائسگی، زمانی که تخمک گذاری متوقف می شود و دیگر پروژسترون ساخته نمی شود، رخ می دهد. همچنین می ‌تواند در دوران پیش از یائسگی، زمانی که تخمک‌ گذاری به طور منظم رخ نمی ‌دهد، ایجاد شود.

اگر یک متخصص نمونه بافتی را از آندومتر، برای بررسی شرایطی مانند هیپرپلازی داخل اپیتلیال آندومتر، پولیپ رحم و سرطان رحم، جمع آوری کند؛ کورتاژ تشخیصی ممکن است برای تشخیص بیماری توصیه شود.

نکته:

علاوه بر این، کورتاژ تشخیصی را می توان برای جلوگیری از عفونت یا خونریزی شدید با پاک کردن بافت هایی که پس از سقط جنین در رحم باقی می ماند، برداشتن تومور یا درمان خونریزی بیش از حد پس از زایمان، برداشتن پولیپ دهانه رحم یا رحم و سایر شرایط مرتبط انجام داد.

علاوه بر این، یک معاینه اولتراسوند ترانس واژینال ممکن است همراه با کورتاژ تشخیصی برای اندازه گیری ضخامت آندومتر انجام شود که می تواند به ارزیابی و تشخیص شرایط مرتبط با ضخامت رحم (ACOG) کمک کند. این رویکرد جامع که هم شامل اولتراسوند و هم کورتاژ تشخیصی می شود، درک کامل تری از شرایط رحم را امکان پذیر می کند.

کورتاژ تشخیصی در زنان یائسه

کورتاژ تشخیصی در زنان یائسه

کورتاژ تشخیصی یا اتساع و کورتاژ به دلایل مختلف مرتبط با سلامت رحم می ‌تواند یک روش مهم در زنان یائسه باشد. یکی از دلایل رایج کورتاژ تشخیصی در زنان یائسه، بررسی خونریزی غیرطبیعی رحم است.

خونریزی پس از یائسگی طبیعی تلقی نمی شود و می تواند نشانه ای از مشکلات زمینه ای سلامتی، از جمله هایپرپلازی آندومتر، پولیپ رحم یا حتی سرطان رحم باشد.

هیپرپلازی آندومتر وضعیتی است که در آن پوشش داخلی رحم بیش از حد ضخیم می شود. این می تواند پیش ساز سرطان رحم به خصوص در زنان یائسه باشد.

کورتاژ تشخیصی امکان جمع ‌آوری نمونه‌ های بافتی از پوشش رحم را فراهم می ‌کند که می‌ توان آن ‌ها را از نظر ناهنجاری‌ ها، از جمله سلول ‌های سرطانی یا پیش سرطانی بررسی کرد.

کورتاژ تشخیصی در یائسگی

پولیپ های رحم که زائده های چسبیده به دیواره داخلی رحم هستند نیز می توانند باعث خونریزی پس از یائسگی شوند. کورتاژ تشخیصی به متخصص زنان این امکان را می ‌دهد تا این پولیپ‌ ها را برای معاینه بیشتر شناسایی و حذف کنند و به طور بالقوه خونریزی را کاهش داده و از عدم وجود سلول‌ های سرطانی اطمینان حاصل کنند.

در طول این روش، ضخامت آندومتر را می توان ارزیابی کرد، که در ارزیابی احتمال برخی شرایط، از جمله سرطان، ضروری است. علاوه بر این، کورتاژ تشخیصی می ‌تواند به تشخیص علت خونریزی غیرطبیعی واژن در زنان یائسه کمک کند، که برای تعیین رویکردهای درمانی مناسب بسیار مهم است.

توجه به این نکته مهم است که هرگونه خونریزی غیرطبیعی پس از یائسگی باید به سرعت توسط یک متخصص زنان ارزیابی شود و روش های تشخیصی مانند کورتاژ ممکن است بر اساس ارزیابی بالینی توصیه شود.

این امر برای اطمینان از تشخیص به موقع و مدیریت مناسب هر گونه بیماری زمینه ای رحم، به ویژه مواردی که ممکن است برای سلامتی یک زن خطرآفرین باشد، انجام می شود.

کورتاژ تشخیصی چقدر طول می کشد؟

کورتاژ تشخیصی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان یک روش کورتاژ تشخیصی بسته به شرایط خاص می تواند متفاوت باشد. به طور کلی، این روش معمولاً بین 15 تا 30 دقیقه طول می کشد. با این حال، این برآورد زمان مورد نیاز برای آماده سازی و بهبودی را شامل نمی شود.

آمادگی برای این روش ممکن است شامل گفتگو با پزشک زنان، کسب رضایت آگاهانه و هرگونه ارزیابی لازم قبل از عمل باشد. پس از عمل، یک دوره بهبودی وجود دارد که در طی آن بیمار از نظر اثرات فوری پس از عمل تحت نظر قرار می گیرد و دستورالعمل هایی برای مراقبت های بعد از عمل به او ارائه می شود.

توجه به این نکته مهم است که مدت زمان کل فرآیند، از جمله آماده‌ سازی و بهبودی، ممکن است طولانی‌ تر باشد و بر اساس عوامل فردی، وضعیت بالینی خاص و پروتکل‌ های مرکز مراقبت‌ های بهداشتی متفاوت باشد.

بیماران باید در مورد جزئیات این روش، از جمله مدت زمان آن و آنچه که باید قبل و بعد از آن انتظار داشته باشند، با پزشک خود صحبت کنند تا به درک جامعی دست یابند.

بعد از انجام کورتاژ و درمان بیماری خود ممکن است به قکر زیبایی ناحیه تناسلی باشید. یکی از پرطرفدارترین روش ها برای زیباسازی و جوانسازی ناحیه تناسلی در زنان، انجام عمل های لابیا پلاستی و واژینوپلاستی می باشد.

بهترین دکتر زنان برای کورتاژ تشخیصی در تهران

برای دستیابی به بهترین نتیجه، مراجعه به بهتربن دکتر زنان برای کورتاژ تشخیصی در تهران الزامی است. دکتر ویدا یوسفیان با بیش از پانزده سال سابقه طبابت در حوزه زنان و زایمان، بهترین انتخاب برای مشورت هستند.

انجام کورتاژ تشخیصی نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد. در صورتی که این عمل به دلیل توجه به قیمت در مکان های نامناسب و پزشک هایی بدون مهارت انجام شود؛ ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد.

بنابراین پیشنهاد می کنم بهترین دکتر زنان برای کورتاژ تشخیصی را در جهت درمان بیماری خود انتخاب کرده و با تشخیص و تجویز وی، اقدامات لازم را انجام دهید.

دکتر ویدا یوسفیان

عوارض بعد از کورتاژ تشخیصی

هر عمل و جراحی دارای عوارضی است. کورتاژ نیز از این موارد مستثنا نیست و عوارضی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

• ایجاد تب
• خونریزی کم که تا مدتی طبیعی است
• دل درد
• چسبندگی داخل رحم
• عفونت رحم
• مشکلات ادراری
• خونریزی شدید
• پارگی دهانه رحم
• سوراخ شدن رحم
• ترشحات غیرطبیعی و بدبو
• گرفتگی عضلات به ویژه زمانی که از کانول استفاده می‌شود
• تغییر زمان دوره قاعدگی

عوارض بالا بسیار نادر هستند و در صورتی که نزد پزشکی معتمد و متخصص بروید، این موارد برای شما اتفاق نمی‌افتد. اگر پس از انجام عمل کورتاژ تشخیصی مدتی تب داشته باشید، طبیعی است. علاوه بر این، خونریزی کم و احساس درد در ناحیه شکم نیز طبیعی محسوب می‌شود اما در صورتی که این موارد بیش از چند روز ادامه پیدا کنند، باید به پزشک خود اطلاع بدهید.

اگر عمل کورتاژ با بیهوشی عمومی صورت بگیرد، ممکن است عوارضی مانند سرگیجه، تهوع و استفراغ، احساس ضعف و خواب‌آلودگی هم داشته باشد که علت این موارد، استفاده از داروی بیهوشی است.

مشاوره رایگان

آیا بعد از کورتاژ تشخیصی خونریزی وجود دارد؟

همان طور که پیش‌تر ذکر شد، خونریزی یکی از عوارض عمل کورتاژ محسوب می‌شود. این خونریزی در صورتی طبیعی است که میزان آن کم باشد. در صورت مشاهده خونریزی زیاد و شدید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

خونریزی بعد از کورتاژ تشخیصی چند روز است؟

این که چه مدت پس از انجام عمل کورتاژ خونریزی داشته باشید، با توجه به بدن هر فرد متفاوت است؛ اما به صورت طبیعی فرد می‌تواند تا چهل روز خونریزی کم داشته باشد. با این حال، خونریزی برخی از افراد تنها پنج تا شش روز طول می‌کشد و برخی تا دو ماه خونریزی دارند. حتماً از پزشک خود بازه‌ای که پیشبینی می‌کند را بپرسید تا در صورت بیشتر شدن این دوره، به او مراجعه کنید و علت را جویا شوید.

مراقبت بعد از کورتاژ تشخیصی

از آن جایی که عمل کورتاژ بدون برش و سوزن انجام می‌شود، نیازی به استراحت طولانی در بیمارستان یا درمانگاه نیست اما ممکن است بیمار تا پنج ساعت در محل انجام عمل بماند. در مواردی که بیهوشی عمومی انجام می‌شود هم بیمار را تا حداکثر سه روز در بیمارستان بستری می‌کنند، اما این مورد بسیار کم پیش می‌آید.

پس از انجام این عمل، مدتی طول می‌کشد تا دهانه رحم به اندازه قبلی خود برگردد. به همین علت، باکتری‌ها به راحتی از واژن به رحم انتقال می‌یابند. همین امر می‌تواند موجب بروز عفونت شود. در نتیجه، پس از انجام این عمل هیچ چیزی نباید وارد مهبل شود. در صورتی که از تامپون و یا کاپ قاعدگی میخواهید استفاده کنید، حتماً با پزشکتان مشورت کنید. زمان مناسب برای برقراری رابطه جنسی را هم از پزشکتان بپرسید.

حتماً با خود یک همراه به بیمارستان یا مطب ببرید تا در انجام مراحل بعد از عمل به شما کمک کند. در حالت عادی، می‌توانید پس از یک الی سه روز به انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازید. با این حال، ممکن است تا مدتی احساس درد و خستگی کنید که طبیعی است. از آن جایی که بدن انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است، تمامی موارد را از پزشک خود بپرسید و شرایط پس از عمل را با او در میان بگذارید.

راه‌‌‌‌‌های ارتباطی با دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زیبایی زنان در شهرک غرب:

22074065 – 09370786637

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.