رابطه بعد از عمل تنگی واژن

رابطه بعد از عمل تنگی واژن

جراحی تنگی واژن، مانند واژینوپلاستی و درمان افتادگی و گشادی واژن، می تواند تأثیر مثبتی بر روابط جنسی داشته باشد. اما زمان رابطه بعد از عمل تنگی واژن بر بهبود و کیفیت عمل تأثیرگذار است.

هدف از انجام عمل واژینوپلاستی، علاوه بر درمان علائمی مانند شل شدگی واژن، خشکی و آتروفی، جوانسازی واژن و مقاربت بهتر با پارتنر می باشد.

واژینوپلاستی، یکی از راه های اصلی درمان گشادی واژن است که به تنگی استاندارد واژن کمک می کند و فعالیت جنسی را لذت بخش می کند.

رابطه جنسی بعد از عمل تنگ کردن واژن

پس از انجام عمل واژینوپلاستی، بیماران باید حداقل دوازده هفته از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند تا کانال واژن به طور کامل بهبود یابد.

همچنین در این دوره نقاهت اولیه برای جلوگیری از عفونت باید از رابطه دهانی نیز اجتناب شود و رابطه جنسی دهانی باید حداقل تا سه ماه پس از جراحی به تعویق بیفتد.

بیمار باید به بدن خود زمان کافی برای بهبودی بدهد تا از نتایج بهینه برخوردار شود.

همچنین توصیه می ‌شود تا زمانی که متوجه روند بهبودی نشده ‌اید و پزشک و جراح متخصص زنان به شما اجازه از سرگیری فعالیت جنسی نداده است؛ از مقاربت واژینال خودداری کنید.

مراقبت های لازم بعد از واژینوپلاستی برای شروع سریع تر رابطه

مراقبت های بعد از عمل تنگ کردن واژن برای بهبودی سریع تر

به عنوان بخشی از روند بهبودی، رعایت دستورالعمل های ارائه شده برای دوش گرفتن، استفاده از دوش واژینال غیر معطر برای تمیز کردن کانال واژن و رعایت بهداشت مناسب برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است.

علاوه بر این، استفاده از روانکاری هنگام برقراری رابطه جنسی در زمان مقرر، بسیار مهم است؛ به خصوص به این دلیل که کانال واژن با پوست پوشانده شده است و مانند بافت مخاطی، روانکاری طبیعی تولید نمی کند.

حس و عملکرد جنسی برای بسیاری از بیماران جنبه مهمی دارد. بهتر است پس از جراحی، می توان به بیماران اطمینان داد که می توانند از طریق تحریک کلیتورال به ارگاسم دست یابند.

رابطه بعد از واژینوپلاستی در افراد مختلف

احساسات و نیاز به رابطه جنسی بعد از عمل، از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است و بهتر است در این مورد ارتباط  با پزشک متخصص خود را حفظ کرده و در مورد جزئیات از وی مشاوره بگیرید.

تمدد اعصاب به دلیل قطع رابطه جنسی ممکن است مدتی طول بکشد، و برای هر فردی متفاوت باشد؛ اما دانستن این که برخی از بیماران ممکن است با عدم آرامش اعصاب احساس تیر کشیدن یا سوزن سوزن شدن را تجربه کنند.

رعایت بهداشت فردی، استفاده از روان کننده های مبتنی بر آب قبل از مقاربت، معاینات منظم و پیگیری مراقبت های بعد از عمل برای اطمینان از بهبودی و عملکرد جنسی مطلوب در طولانی مدت ضروری است.

بیماران باید به خاطر داشته باشند که رابطه جنسی بعد از جراحی می تواند حس متفاوتی داشته باشد. از سرگیری فعالیت های جنسی به تدریج و اطمینان از بهبود بیمار به تجربه مثبت تر پس از واژینوپلاستی کمک می کند.

بازسازی عصب های واژن بعد از تنگ کردن واژن

بازسازی عصب های واژن برای رابطه بعد از عمل تنگی واژن

روند بازسازی عصب پس از واژینوپلاستی ممکن است در افراد مختلف، متفاوت باشد. به طور معمول، بازسازی کامل اعصاب حسی و بازیابی حس طبیعی در ناحیه واژن ممکن است از چند ماه تا چند سال طول بکشد.

در طول این دوره، بیماران ممکن است احساس تیر کشیدن یا سوزن سوزن شدن را تا بازسازی کامل اعصاب تجربه کنند.

برای افراد ضروری است که به طور آشکار و بدون پرده با پزشک معالج خود در مورد تجربیات پس از عمل خود ارتباط برقرار کنند و از راهنمایی او در مورد جدول زمانی مورد انتظار برای بازسازی اعصاب استفاده کنند.

عوامل مؤثر در بهبودی اعصاب

مدت زمان بازسازی عصب پس از واژینوپلاستی می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد؛ از جمله:

تنوع فردی

بدن هر فرد به طور منحصر به فردی به روش های جراحی پاسخ می دهد و در نتیجه، سرعت بازسازی عصب می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

تکنیک جراحی

تکنیک جراحی خاصی که در طول واژینوپلاستی به کار می‌ رود می ‌تواند بر میزان آسیب عصبی تأثیر بگذارد و متعاقباً بر طول مدت بازسازی عصب تأثیر بگذارد.

سلامت کلی و سن

سلامت کلی و سن بیمار می تواند در سرعت بازسازی عصبی نقش داشته باشد. به طور کلی، افراد جوان ‌تر و سالم ‌تر ممکن است در مقایسه با افراد مسن ‌تر یا آن‌ هایی که بیماری‌ های زمینه‌ ای دارند، بازسازی عصبی سریع ‌تری را تجربه کنند.

مراقبت های بعد از عمل

رعایت دستورالعمل های مراقبت های بعد از عمل، از جمله مراقبت مناسب از زخم، تمرینات توانبخشی، و قرار ملاقات های بعدی، می تواند به شرایط بهینه برای بازسازی عصب کمک کند.

آسیب عصبی

میزان آسیب عصبی ایجاد شده در طول جراحی می تواند بر مدت زمان بازسازی تأثیر بگذارد. در برخی موارد، آسیب عصبی ممکن است گسترده تر باشد و به طور بالقوه روند بازسازی را طولانی کند.

سبک زندگی

انتخاب های سبک زندگی، مانند سیگار کشیدن و برخی داروها، می تواند بر بازسازی اعصاب تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، سیگار کشیدن می تواند فرآیندهای بهبودی بدن، از جمله بازسازی اعصاب را مختل کند.

فواید عمل تنگ کردن واژن

فواید عمل تنگ کردن واژن

واژینوپلاستی که به عنوان جوانسازی واژن نیز شناخته می شود، مزایای زیادی برای زنان دارد.

این یک روش جراحی رایج است که دهانه و دیواره‌ های ناحیه واژن را سفت می ‌کند و مسائلی مانند از دست دادن سفتی به دلیل روند طبیعی پیری، زایمان، تغییرات هورمونی یا نقص ‌های مادرزادی را درمان می کند.

یکی از مزایای اولیه واژینوپلاستی بازگرداندن راحتی و اعتماد به نفس با رفع ناراحتی جسمی و ناامنی عاطفی ناشی از ضعیف شدن عضلات واژن است.

بسیاری از زنان همچنین افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس را تجربه می کنند و در نتیجه این عمل احساس زنانگی و جوانی بیشتری می کنند.

افزایش لذت جنسی با واژینوپلاستی

واژینوپلاستی می تواند حساسیت از دست رفته را بازگرداند و منجر به احیای لذت جنسی و یک زندگی جنسی هیجان انگیز شود.

این روش به رفع ناراحتی و درد در حین مقاربت به دلیل شل شدگی واژن، کمک می کند؛ استفاده از تامپون ها را راحت تر کرده و رضایت جنسی را افزایش می دهد. در نهایت، واژینوپلاستی می تواند به رفاه کلی و کیفیت زندگی زنان کمک کند.

دکتر ویدا یوسفیان

مدت زمان لازم برای رابطه بعد از عمل تنگی واژن

مدت زمان لازم برای رابطه بعد از عمل تنگی واژن با توجه به افراد مختلف و همچنین تکنیک های جراحی خاص مورد استفاده متفاوت است.

به طور کلی، اکثر بیماران می توانند انتظار یک دوره بهبودی در حدود 6 تا 8 هفته قبل از بازگشت به فعالیت های عادی داشته باشند. در مرحله اولیه بهبودی، تجربه تورم، ناراحتی و برخی محدودیت ‌ها در فعالیت‌ های بدنی رایج است.

معمولاً به بیماران توصیه می شود تا چند هفته پس از عمل از ورزش شدید، بلند کردن اجسام سنگین و رابطه جنسی خودداری کنند تا امکان بهبودی مناسب فراهم شود.

رعایت دقیق دستورالعمل های مراقبت پس از عمل توسط جراح برای تسهیل روند بهبودی سریع تر و به حداقل رساندن خطر عوارض بسیار حائز اهمیت است.

علاوه بر این، معاینه های دوره ای با پزشک جراح و متخصص زنان، بعد از انجام عمل تا بهبودی کامل، ضروری است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.