عفونت کلامیدیا تا چه حد در خانم ها خطرناک است؟

۱- آیا این عفونت علامت های زیادی دارد؟

۲- عفونت کلامیدیایی در فردی که اقدام به بارداری می کند چه عواقبی دارد؟

۳- تشخیص بیماری کلامیدیا چگونه است؟

۴- راه های درمان این عفونت چیست؟

آیا این عفونت علامت های زیادی دارد؟
اکثر عفونت ها علائم زیادی ایجاد می کنند که براساس آن علائم است که فرد به دنبال درمان می گردد.
دکتر ویدا یوسفیان، متخصص و جراح زنان، در این خصوص می گوید باوجودیکه کلامیدیا جزو بیماری های مقاربتی بسیار شایع محسوب می شود اما در بسیاری از موارد نیز بدون علامت است و ممکن است خانم بدون اطلاع از وجود آن بیماری را به همسر خود انتقال بدهد. اگر این بیماری به موقع تشخیص و درمان نشود می تواند عوارض جبران ناپذیری چون نازایی را در پی داشته باشد. این عامل عفونی در اصل یک باکتری می باشد که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود همیشه ما از نام سیفیلیس یا سوزاک هراس داریم اما به جرات می توان گفت بیماری جنسی یا کلامیدیا تراکوماتیس بیش از ۳-۴ برابر شایع تر از این بیماری های ترسناک از نظر عوام است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را هم می توانید مطالعه کنید:

سوزاک چیست و کاربرد ژل شستشوی بانوان کجاست؟

آسیبی که این باکتری کلامیدیا بر سیستم تناسلی خانم ها وارد می کند می تواند عوارض شدید و حتی جبران ناپذیری را به همراه بیاورد.[anchor id=”c1″ ]

پس مهم ترین امر تشخیص به موقع و درمان این بیماری است.

کلامیدیا

تصویر کلامیدیا ایجاد شده در داخل دستگاه تناسلی زنان

باوجودیکه دکتر ویدا یوسفیان، متخصص و جراح زنان تاکید دارند که در اغلب موارد این بیماری بدون علامت است ولی تا ۲ هفته بعد از آلودگی فرد می تواند علائمی هم داشته باشد.
علائمی چون:
– ترشحات بدبود و بدرنگ(زرد مایل به سبز) واژن
– تب مختصر
– درد هنگام نزدیکی
– دردهای شکمی
– سوزش و خارش خصوصاً نزدیک به زمان پریود
– تکرر ادرار و احساس خالی نشدن
– خونریزی بین قاعدگی مثانه پس از دفع ادرار
پس بهتر است به علائم بالا توجه ویژه شود.

عفونت کلامیدیایی در فردی که اقدام به بارداری می کند چه عواقبی را به دنبال دارد؟
عواقبی که در خانم ها در زمان اقدام به بارداری ایحاد می کند شامل: نازایی، ناباروری، بسته شدن لوله ها و رویت آن در هیستروگرام، درد در هنگام نزدیکی.
دکتر ویدا یوسفیان، جراح و متخصص زنان، در این خصوص می گوید حتی اگر خانمی با این عفونت باردار شود احتمال سقط، مرده زایی، تولد نوزاد زودرس و پارگی زودرس کیسه آب جنین افزایش می یابد و حتی درمواردی که مرده زایی اتفاق نیفتد و زمانی که یک خانم باردار به این عفونت مبتلا است در زمان تولد احتمال انتقال این بیماری به نوزاد وجود دارد که اغلب د نوزاد به صورت عفونت های چشمی از جمله کنژنکتیویت و عفونت های ریوی در نوزاد (پنومونی) و یا هردو را ایجاد می کند.
پس بهترین راه پیشگیری اینست که خانم قبل از باردارب و حتی در طی بارداری قبل ازینکه نوزاد در طی عبور از کانال زایمانی مبتلا شود تحت درمان موثر و مفید عفونت کلامیدیایی قرار گیرد.
یکی از عوارض شایع کلامدیا در بارداری تولد نوزاد نارس است که مسلماً این نوزاد چون رشد مناسب در رحم مادر نداشته با عوارض مغزی، قلبی و ریوی عدیده ای به دنیا می آید.
راه های انتقال کلامیدیا اگرچه گفته می شود که از طریق رابطه جنسی واژینال است اما موارد بسیاری هم گزارش شده که از طریق رابطه جنسی مقعدی وحتی دهانی به وقوع پیوسته است.
در موارد نادر حتی اگر دست های شما آلوده به عفونت کلامیدیایی باشد می تواند چشم های شما را هم درگیر کند. لذا رعایت کردن اصول بهداشتی از ابتدایی ترین و مهم ترین راه های پیشگیری این عفونت است.[anchor id=”c2″ ]

آیا کلامیدیا می تواند برای نوزاد کشنده باشد؟
گفتیم کلامیدیا منجر به حانلگی لوله ای(خارج رحمی) و تولد نوزاد زودرس از موعد(پره ترم) می شود اما باید بدانیم درمواردی موجب تولد نوزاد مرده(مرده زایی) هم شده است پس باید دقت کنیم تست غربالگری کلامیدیا را همانگونه که HIV (ایدز) ، سیفلیس و هپاتیت B را بررسی می کنیم باید در خانم هایی که ریسک بالایی برای این عفونت دارند قبل از بارداری screening (غربالگری) کنیم.

تشخیص بیماری کلامیدیا چگونه است؟
تشخیص کلامیدیا باید در افراد پرخطر مثل:
۱- زنان و مردان با سکس های(روابط جنسی) خارج از ازدواج و با افراد مختلف
۲- زنان باردار
۳- زنان زیر ۲۵ سال توصیه شود.
روش غربالگری این بیماری به این صورت است که یک سوآپ از واژن نمونه برداشته شده و در یک ظرف دردار گذاشته می شود و به آزمایشگاه فرستاده می شود.
البته افرادی که + HIV هستند و مبتلا به ویروس ایدز می باشند این نمونه سوآپ از دهان و مقعد آن ها نیز تهیه شود.
اگرچه تاکید داریم که کلامیدیا از طریق تماس های جنسی آلوده(واژینال، مقعدی، دهانی) و حتی دست های آلوده فرد می تواند منتقل شود.
ولی باید بدانیم از طریق شنا، سونا، توالت فرنگی، عطسه، سرفه و اینکه در کنار یک فرد آلوده کار کنیم(مثلاً از راه صندلی) منتقل نمی شود.
تشخیص بیماری کلامدیا:[anchor id=”c3″ ]
همانگونه که در غربالگری گفتیم در تشخیص بیماری فعال هم می توان نمونه سوآپ را از انتهای واژن- گردن رحم(سرویکس)- دهان- گلو نمونه تهیه کرد و در ظرف دردار به آزمایشگاه منتقل کرده و یا حتی با یک معاینه فیزیکی ساده و بررسی ترشحات توسط متخصص زنان می توان به تشخیص این بیماری پی برد‌.
دکتر ویدا یوسفیان، جراح و متخصص زنان، می گوید در یک آزمایش ادرار نیز می توان به تشخیص رسید.
ایشان در ادامه گفتند اینکه فکر کنیم افراد آلوده ناقل حتماً علامت دارند اشتباه است. اگرچه در آقایان علائمی چون: ورم کردن بیضه ها، درد و سوزش ادرار و ترشح چرک از آلت تناسلی می تواند راهگشا باشد ولی بسیاری از آقایان ناقل می توانند بدون علامت باشند.

راه های درمان این عفونت چیست؟
بهتر است قبل از درمان طبق گفته ی دکتر ویدا یوسفیان، جراح و متخصص زنان، در فکر پیشگیری باشیم برای پیشگیری که مهم تر از درمان است:
۱- استفاده از کاندوم
۲- رعایت کردن بهداشت اخلاقی و فردی( اینکه با هرکسی مراوده و تماس جنسی برقرار نکنیم)
۳- غربالگری پیامی و منظم را فراموش نکنیم.
و حال راه های درمان کلامیدیای تناسلی:
باید بدانیم در جریان درمان این بیماری زوجین هر دو باید درمان شوند هم خانم و هم آقا.
هیچ نیازی به آنای بیوتیک های تزریقی نیست و چون این بیماری معمولاً با سوزاک همراه است تلاش بر این است که هر دو بیماری را همزمان و تواماً درمان کنیم.
وAB (آنتی بیوتیک های مورد مصرف در عفونت کلامیدیای تناسلی)
۱- آزیترومایسین که به صورت قرص های ۵۰۰ میلی گرمی است که به صورت ۴ عدد (۲ عدد صبح و ۲ عدد شب) هم در خانم و هم در آقا تجویز می شود.[anchor id=”c4″ ]
۲- داکسی سیکلین که کپسول ۱۰۰ میلی گرمی است و روزی ۲ عدد به مدت ۱ هفته تجویز می شود. لازم به ذکر است یکی از این دو آنتی بیوتیک باید مصرف شود نه هردو و از طرفی چون داکسی سایکلین با عوارض شدید استخوانی و دندانی در نوزاد همراه است امروزه بیشتر از آزیترومایسین که در بارداری بی خطر است استفاده می کنیم.
دکتر ویدا یوسفیان، جراح و متخصص زنان، در آخر می گوید برای جلوگیری از عوارضی مثل PID (عفونت لگنی) که شامل لوله های رحم، رحم و تخمدان است و همچنین جلوگیری از سالپنژیت ( عفونت های لوله ها و تخمدان) و اورتریت(عفونت مجرای ادرار و بدنبال آن مثانه) و سپس عوارضی مثل حاملگی خارج رحمی، نازایی، ناباروری، سقط و مرده زایی باید در تشخیص و درمان این بیماری تعجیل شود.

راه های ارتباطی با ما: