سندرم تخمدان پلی کیستیک

Avatarنوشته شده برای at

سندرم تخمدان پلی کیستیک

کلیات
سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال شایع در زنان در سن باروری می باشد. زنان مبتلا به این سندرم ممکن است دوره های قاعدگی نامنظم و یا طولانی را تجربه کنند و یا ممکن است مقدار هورمون های مردانه (آندروژن ها) در آن ها بالا باشد.
در این حالت تخمدان ها ممکن است حاوی تعداد زیادی فولیکول های حاوی مایع باشد و از رهاسازی طبیعی تخمک عاجز باشند.
دلیل دقیق تخمدان پلی کیستیک نامشخص است. تشخیص زود هنگام و درمان درکنار کاهش وزن احتمال عوارض درازمدت مانند دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

علائم
علائم و نشانه های تخمدان پلی کیستیک معمولاً در زمان اولین قاعدگی در زمان بلوغ نمایان گر می شود. گاهی تخمدان پلی کیستیک پس از بلوغ بطور مثال به علت افزایش وزن ایجاد می شود.
علائم و نشانه های تخمدان پلی کیستیک متغیر می باشد. تشخیص تخمدان پلی کیستیک زمانی است که بیمار حداقل دو علامت از علائم زیر را داشته باشد.
۱- قاعدگی نامنظم: شایع ترین علامت تخمدان پلی کیستیک دوره های قاعدگی منظم و یا طولانی می باشد. برای مثال بیمار ممکن است در طول سال کمتر از ۹ دوره قاعدگی داشته باشد و یا بیشتر از ۳۵ روز بین دو قاعدگی فاصله بوده و یا قاعدگی با خون ریزی بسیار شدید همراه باشد.
۲- میزان زیاد آندروژن ها: افزایش میزان هورمون های مردانه ممکن است منجر با علائم فیزیکی و جسمی مانند افزایش موهای صورت و بدن (……) و یا گاهاً باعث آکنه شدید و یا ریزش مو مانند موهای سر مردان شود.
۳- تخمدان پلی کیستیک: تخمدان های بیمار ممکن است بزرگ شده و حاوی فولیکول هایی باشد که تخمک ها را احاطه کنند که باعث اختلال در رهاسازی تخمک ها می شود.
بطور کلی علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک در بیماران چاق شدیدتر می باشد.
چه هنگام باید به پزشک مراجعه کرد؟
درصورتی که هر کدام از علائم فوق مشاهده شد جهت تشخیص قطعی باید به پزشک متخصص زنان مراجعه شود.
عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک:
نازایی
• دیابت بارداری یا فشار خون بارداری
• سقط یا زایمان زودرس
• کبدچرب
• سندرم متابولیک
• دیابت نوع ۲
سرطان رحم

نوشته مرتبط

لیومیوم (فیبروم) رحمی

منتشر شده توسط - 0
فیبروم شایع ترین تومورهای لگن در رشته زنان است. ۲۰-۳۰% زنان بالای ۳۵ سال خصوصاً در ایران میوم دارند. فیبروم…