جراحی زیبایی کلیتوریس (هودکتومی)

کلیتوریس بخشی از سیستم تولید مثلی زنان است. در واقع لابیا مینور (لبه‌های کوچک که دهانه واژن را احاطه کرده‎اند) به هم می‎رسند تا برآمدگی کوچکی را تشکیل دهند که همان کلیتوریس است. این قسمت حاوی هزاران پایانه عصبی حسی و بسیار حساس است. به‎همین‎دلیل، نقش مهمی در تحریک میل جنسی و رسیدن به ارگاسم دارد.

کلاهک کلیتورال (Clitoral hood) یا پرپوس (Prepuce) بافتی چین‎داری است که کلیتوریس را می‎پوشاند و پنهان می‎کند تا از تحریک بی‎دلیل آن مثلا در اثر سایش لباس جلوگیری کند. علاوه بر این، ماده روان‎کننده‎ای به نام سبوم می‎سازد که به آن کمک می‎کند به آرامی روی کلیتوریس سر بخورد.

این غلاف به طور طبیعی در طول رابطه جنسی در اثر تورم کلیتوریس جمع می‎شود و به عقب می‎رود تا برای تحریک جنسی کلیتوریس را در معرض دید قرار دهد. با این حال، برخی از زنان به علت داشتن پرپوس بزرگتر متوجه می‎شوند که نمی‎توانند به اوج لذت جنسی برسند زیرا بافت اضافی میزان تحریک را محدود می‎کند.

در این شرایط با انجام یکی از روش‎های رایج جراحی زیبایی کلیتوریس به نام هودکتومی (Hoodectomy) یا هودوپلاستی (Hoodoplasty) می‎توان بافت اضافی را برداشت، به کلیتوریس اجازه ‌داد تا راحت‌تر در معرض دید قرار گیرد و به زنان کمک کرد تا حساسیت جنسی بیشتری را تجربه کنند.

اگر سایز لابیای مینور بزرگ باشد عمل هودکتومی همراه با لابیاپلاستی انجام می شود.

جالب است بدانید که اخیرا برخی از زنان با وجود داشتن کلاهک کلیتورال با سایز طبیعی نیز برای افزایش لذت جنسی این جراحی پلاستیک را انجام می‎دهند. در ادامه به سایر مزایای آن اشاره خواهیم کرد.

مزایای انجام هودکتومی

به همان اندازه که محبوبیت جوانسازی واژن در حال افزایش است، بسیاری از زنان برای بازیابی اعتماد‎به‎نفس و بهینه‎سازی سلامت جنسی خود، هودکتومی را به‎عنوان جراحی زیبایی کلیتوریس انتخاب می‎کنند. هودکتومی یا کاهش اندازه کلاهک کلیتورال، می‌تواند با برداشتن بافت اضافی اطراف کلیتوریس به بهبود عملکرد آن و افزایش تحریک و برانگیختگی جنسی کمک کند. از دیگر مزایای انجام آن می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود ظاهر بخش خارجی اندام تناسلی (به‎خصوص با افزایش سن و بعد از زایمان که کلاهک کلیتورال حالت افتاده پیدا می‎کند).
  • جلوگیری از تحریک کلیتوریس توسط پوست اضافی در هنگام پوشیدن لباس یا ورزش کردن
  • افزایش توانایی ارگاسم یا ارضای جنسی

تفاوت هودکتومی با کلیتوروپلاستی

کلاهک کلیتورال در زنان مختلف اندازه و شکل‎های متفاوتی دارد. به‎همین‎دلیل، لازم است در برخی موارد از کلیتوروپلاستی برای ترمیم و رفع مشکلاتی که در نواحی کلیتوریس زنان وجود دارند استفاده کرد. در واقع، هودکتومی نوعی کلیتوروپلاستی است.

پزشکان ممکن است از کلیتوروپلاستی برای اصلاح آسیب ناشی از ختنه کردن دستگاه تناسلی زنان نیز استفاده کنند. این شکل از ختنه هنوز در بخش‌هایی از جنوب صحرای آفریقا، کشورهای عربی، آسیا و سایر مناطق انجام می‌شود. در این شرایط، کلیتوروپلاستی آسیب را اصلاح می‎کند و درجاتی از حساسیت را به آن ناحیه باز می‎گرداند.

برای زنان ترنس، کلیتوروپلاستی بخشی از جراحی تایید جنسیت است. جراحان در این روش از بافت بخش دیگری از بدن برای ایجاد کلیتوریس استفاده می‎کنند.

کاندیداهای مناسب برای هودکتومی

وضعیت کلاهک کلیتورال را می‎توان با هودکتومی در زنانی که از ظاهر یا عملکرد آن ناراضی هستند، بهبود بخشید. این جراحی زیبایی کلیتوریس معمولا با لابیاپلاستی ترکیب می‎شود. لابیاپلاستی که به‎عنوان جراحی کاهش لابیا (لبه‎های خارجی که دور تا دور ورودی واژن را گرفته‎اند) نیز شناخته می‎شود، برای تغییر اندازه و شکل لابیا مینور (لبه‎های کوچک اطراف واژن) یا لابیا ماژور (لبه‎های بزرگ اطراف واژن) طراحی شده است. این روش با حذف پوست اضافی، به لابیا ظاهری یکنواخت یا متقارن می‎دهد.

لابیای بیش‎ازحد بزرگ، نه تنها می‎تواند ظاهر اندام تناسلی را بد فُرم کند حتی ممکن است در رابطه جنسی نیز تداخل ایجاد کند و منجر به بروز درد و ناراحتی قابل توجهی شود. ازآنجایی‎که کلاهک کلیتورال امتدادی از قسمت فوقانی لابیا مینور است، ظاهر کلی هر دو ساختار را می‎توان با روش ترکیبی لابیاپلاستی و هودکتومی بهبود بخشید.

جراحی زیبایی کلیتوریس می‎تواند برای زنان در هر سنی (از 20 سالگی تا بعد از یائسگی) مفید باشد. می‎توانید برای رفع مشکلات موجود از بدو تولد، بهبود ظاهر اندام تناسلی، افزایش لذت جنسی و جلوگیری از تحریک ناشی از مالش لباس بر روی کلاهک کلیتوریس از آن بهره‎مند شوید.

البته اگر از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید و سیگار نکشید. زیرا ابتلا به بیماری‎های زمینه‎ای مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری‎های قلبی و بیماری‎های مربوط به انعقادخون خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می‎دهد. با توجه به اینکه از چند روز قبل از جراحی برای کنترل خونریزی امکان مصرف داروهای ضدانعقاد و ضدالتهاب را ندارید.

کسب آمادگی برای انجام هودکتومی

اصولا صحبت کردن در مورد اندام تناسلی، به‎خصوص در زمانی‌که به لذت جنسی مربوط می‎شود، برای اغلب زنان با حس شرمندگی همراه است. اما بهتر است بدانید که جراح شما حضور دارد تا به دلایلی که ممکن است هودکتومی را مد نظر داشته باشید از شما حمایت کند. جراح به صحبت‌های شما گوش می‌دهد، جزئیاتی در مورد نحوه انجام این روش ارائه می‌دهد و به تمام سوالات شما پاسخ می‌دهد.

بنابراین، اولین قدم برای انجام جراحی زیبایی کلیتوریس این است که یک مشاوره دقیق با جراح یا پزشک مورد نظر خود داشته باشید. هودکتومی یک روش جراحی ظریف است که به حداکثر مهارت و دقت نیاز دارد. از طرفی، میزان کاهش اندازه کلاهک و ظاهر جدید اندام تناسلی باید مورد رضایت شما باشد.

معمولا در طی جلسه مشاوره، جراح لابیا و ناحیه کلاهک کلیتورال را معاینه می‎کند و سپس براساس شرایط فعلی و وضعیت بالینی شما یک برنامه درمانی ایجاد می‎کند. هنگامی‎که تصمیم به انجام عمل جراحی هودکتومی گرفتید، یک دستورالعمل جامع به شما ارائه می‌شود که به نکات مراقبتی قبل از عمل و بعد از عمل اشاره دارد. از نکات قابل توجه قبل از عمل می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درصورتی‎که نیاز به بیهوشی عمومی باشد، لازم است 8 تا 12 ساعت قبل از جراحی ناشتا باشید.
  • از یک هفته قبل از جراحی مصرف سیگار و الکل را ترک کنید. زیرا در کاهش سرعت روند بهبودی محل جراحی موثر هستند.
  • قبل از جراحی لیستی از تمام داروهای مصرفی خود را به جراح ارائه دهید و در مورد بیماری‎های زمینه‎ای خود صحبت کنید.
  • در روز عمل دوش بگیرید و موهای زائد اندام تناسلی خود را با تیغ اصلاح کنید. حتما در هنگام ترخیص از کلینیک یا بیمارستان کسی شما را همراهی کند.
  • زمان جراحی را به گونه‎ای برنامه‎ریزی کنید که با سیکل قاعدگی شما تداخل نداشته باشد.

چگونگی انجام جراحی زیبایی کلیتوریس (هودکتومی)

جراحی هودکتومی باید توسط یک جراح متخصص و آشنا با آناتومی و عملکرد دستگاه تناسلی زنان انجام شود. به‎همین‎دلیل، اصولا توسط جراح پلاستیک و زیبایی یا جراح زنان انجام می‎شود. پس از انجام آن به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد و در صورت نبود مشکل می‎توانید همان روز به خانه بازگردید.

در واقع نوعی جراحی سرپایی محسوب می‎شود. برحسب تشخیص جراح، قبل از شروع جراحی از بی‎حسی موضعی یا بیهوشی عمومی استفاده می‎شود. در طی بی‎حسی موضعی ماده بی‎حسی به داخل و اطراف کلاهک کلیتورال تزریق می‎شود و شما بیدار خواهید بود، ولی دردی احساس نخواهید کرد. درحالی‎که در طی بیهوشی عمومی برای یک تا دو ساعت به خواب عمیقی فرو خواهید رفت.

معمولا تکنیک مورد استفاده برای هودکتومی شامل ایجاد برش‎های افقی در بافت‎های پوشاننده کلیتوریس است. در زمانی‎که اندازه کلاهک کلیتورال کاهش می‎یابد، کلیتوریس و اعصاب آن تحت تأثیر قرار نمی‎گیرند. به‎همین‎دلیل، از نظر علم پزشکی هودکتومی یک روش ختنه برای زنان محسوب نمی‎شود. در اصطلاح به ختنه کردن زنان، کلیتوریدکتومی یا برداشتن کامل کلیتوریس می‎گویند. به طور کلی، در طی جراحی هودکتومی:

  • جراح در صورت تمایل ابتدا لابیاپلاستی را انجام می‎دهد.
  • سپس پوست اضافی کلاهک کلیتورال را برش می‎دهد و در عین حال مراقب است که بافت و اعصاب کلیتوریس آسیب نبینند.
  • در نهایت محل برش را با بخیه‎های جذبی می‎بندد. این کار باید با دقت زیادی انجام شود تا ظاهر خارج اندام تناسلی شکل نامناسبی نگیرد. برای کنترل عفونت، محل جراحی با یک پانسمان استریل پوشش داده می‎شود.

کل این فرآیند ممکن است یک ساعت یا حتی کمتر طول بکشد. بهتر است بدانید که کاهش اندازه کلاهک کلیتورال به خودی خود حساسیت جنسی را افزایش نمی‎دهد بلکه این روش با آشکار کردن بیشتر کلیتوریس کمک می‎کند تا در زمان برقراری رابطه جنسی زودتر به ارگاسم برسید.

اغلب زنان بعد از جراحی زیبایی کلیتوریس حداقل زمان بهبودی را تجربه می‌کنند و می‌توانند در عرض 3 تا 5 روز به سر کار بازگردند و تقریبا در عرض 3 تا 5 هفته ورزش و فعالیت جنسی را از سر بگیرند. در دوران نقاهت باید انتظار بروز مقداری تورم و ناراحتی جزئی در ناحیه تناسلی را داشت.

نشستن طولانی‎مدت ممکن است دردناک باشد و این مساله شامل رانندگی نیز می‎شود. در نتیجه باید به طور موقت از آن اجتناب شود. انجام تمرینات بدنی شدید و بلند کردن اجسام سنگین باید تا زمانی‎که تورم کاهش یابد و بهبودی کامل شود، متوقف شود.

بعد از گذشت چند هفته که عوارض جراحی زیبایی کلیتوریس به طور کامل برطرف شدند، می‎توانید با خیال راحت روابط جنسی خود را از سر بگیرید. خوشبختانه اکثر زنانی که تحت عمل جراحی جراحی زیبایی کلیتوریس و لابیاپلاستی قرار می‎گیرند، از نتایج کار بسیار راضی هستند. زیرا این روش‎ها می‎توانند ظاهر و عملکرد اندام تناسلی را بهبود بخشند.

مراقبت‎های بعد از هودکتومی

می‎توانید بعد از جراحی انتظار بروز کمی خونریزی، درد، تورم، قرمزی، کبودی و ناراحتی را داشته باشید. ممکن است پزشک یا جراح شما یک هفته مرخصی از محل کار و سایر فعالیت‌های بدنی را پس از هودکتومی با لابیاپلاستی توصیه کند. اصولا مدت زمان بهبودی پس از هودکتومی بدون لابیاپلاستی کوتاه‌تر است.

معمولا بهبودی اولیه از جراحی هودکتومی، 48 تا 72 ساعت طول می‎کشد. شما باید در این مدت از انجام هرگونه حرکت یا فعالیتی که باعث ایجاد فشار یا تحریک در ناحیه جراحی می‎شود خودداری کنید. سعی کنید در هفته اول پس از جراحی بیشتر استراحت کنید و از انجام فعالیت‎های سنگین از جمله رفتن به باشگاه اجتناب کنید.  از سایر نکات مراقبتی می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای کاهش تورم و درد، یک بسته یخ یا کمپرس سرد را روی لباس زیر خود به مدت 20 دقیقه قرار دهید. سپس دو تا سه ساعت زمان بدهید و دوباره این کار را به مدت 20 دقیقه تکرار کنید.
  • هنگام دراز کشیدن، زیر پاهای خود یک یا دو عدد بالش قرار دهید تا بالاتر از سطح قفسه سینه قرار بگیرند. این کار به کاهش التهاب و قرمزی محل جراحی کمک زیادی می‎کند.
  • تا زمانی‎که پزشک اجازه نداده است از تماس آب با محل جراحی خودداری کنید. در این وضعیت حمام نکنید و پس از ادرار کردن به‎آرامی ناحیه مورد نظر را خشک کنید.
  • آنتی‎بیوتیک‎ها و مسکن‎های تجویز شده را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • طبق دستور پزشک برای ضدعفونی کردن محل جراحی و تعویض پانسمان اقدام کنید.
  • در دو هفته اولیه پس از جراحی، سعی کنید روزانه بین 2 تا 3 لیتر آب بنوشید و مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید. از مصرف غذاهای ناسالم، خیلی چرب یا خیلی شیرین اجتناب کنید.
  • برای جلوگیری از تحریک ناحیه مورد نظر، لباس‎های گشاد بپوشید و تا 6 هفته از پوشیدن لباس زیر پرهیز کنید.
  • به مدت چهار تا شش هفته رابطه جنسی نداشته باشید و در صورت شروع سیکل قاعدگی یا پریودی، از تامپون استفاده نکنید. توصیه می‎کنیم از نوار بهداشتی نرم و لطیف استفاده کنید.

توجه به چنین نکات ساده‎ای در تسهیل روند بهبودی و کاهش خطر بروز عوارض جانبی واقعا موثر است. طبق تجربه، بهبودی کامل پس از جراحی زیبایی کلیتوریس به شش هفته زمان نیاز دارد و پس از گذشت این بازه زمانی می‎توانید نتایج نهایی را مشاهده کنید.

سعی کنید حداقل به مدت چهار هفته از هرگونه تماس فیزیکی در این ناحیه اجتناب شود. قابل ذکر است که در برخی از زنان، ممکن است تا شش ماه پس از عمل کلاهک کلیتورال همچنان متورم به نظر برسد.

خطرات و عوارض احتمالی جراحی هودکتومی

اصولا هر عمل جراحی در کنار فواید خود با عوارض یا خطراتی همراه است. جراحی زیبایی کلیتوریس نیز از این امر مستثنی نیست. به‎خصوص اگر به‎صورت غیرحرفه‎ای و توسط یک جراح کم‎تجربه انجام شود. در این شرایط ممکن است جراح بافت اضافی کلاهک کلیتورال را بیش‎ازحد یا کمتر از میزان نرمال بردارد.

درصورتی‎که بافت بیش‎ازحد برداشته شود، خطر بروز خونریزی و کبودی زیاد، عفونت، آسیب عصبی و ماندن جای زخم شما را تهدید می‎کند. اگر بافت به میزان اندکی برداشته شود، ممکن است به انجام مجدد جراحی یا روش دیگری برای برداشتن بافت بیشتر نیاز داشته باشید.

ازآنجایی‎که بخش خارجی اندام تناسلی بافت حساسی دارد، برطرف کردن عفونت آن زمان زیادی می‎برد و نیاز به مصرف طیف وسیعی از آنتی‎بیوتیک‎ها دارد. به‎همین‎دلیل، پیشنهاد می‎کنیم از کیفیت کار جراح و مجهز بودن کلینیک مورد نظر مطمان شوید. در صورت تجربه علائم زیر بعد از جراحی، بلافاصله با جراح خود تماس بگیرید:

  • خونریزی، تورم یا کبودی غیرطبیعی و زیاد
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد شدید
  • علائم عفونت، مانند تب بالا و خروج ترشحات بدبو یا زردرنگ از محل جراحی

کنترل به‎موقع عوارض جراحی زیبایی کلیتوریس می‎تواند مانع از بروز مشکلات بعدی شود.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه جراحی هودکتومی

در این بخش می‎توانید پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود را بیابید.

1. دلایل اصلی برای انجام جراحی زیبایی کلیتوریس چیست؟

اخیرا طبق یک مطالعه انجام شده توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، حدود 25% از تمام زنانی که برای اختلال عملکرد جنسی تحت درمان قرار می‌گیرند از بزرگ بودن یا افتادگی کلاهک کلیتورال رنج می‎برند. به‎همین‎دلیل، اغلب زنان برای افزایش حساسیت جنسی و رسیدن سریعتر به ارگاسم جراحی هودکتومی را انجام می‎دهند. البته بهبود ظاهر کلاهک کلیتورال نیز بی‎تاثیر نیست.

2. جراحی زیبایی هودکتومی چگونه انجام می‎شود؟

پس از اطمینان جراح از بی‎حسی کلاهک کلیتورال، دو برش خمیده روی بافت‎های اضافی آن ایجاد می‎شود تا بتوان آن‎ها را حذف کرد. در نهایت محل برش بخیه زده می‎شود. درصورتی‎که این روش همزمان با لابیاپلاستی انجام شود، ممکن است یک تا یک و نیم ساعت طول بکشد.

3. عوارض رایج هودکتومی چیست؟

معمولا جراحی زیبایی کلیتوریس با عوارض قابل توجهی همراه نیست. از عوارض احتمالی آن می‎توان به التهاب، سوزش، خونریزی خفیف و کبودی اندک اشاره کرد که به‎صورت خود‎به‎خود طی چند روز برطرف می‎شوند. عفونت (به‎خصوص عفونت دستگاه ادراری و واژینیت) معمولا هرگز مشکل‎ساز نیست، زیرا از چند روز قبل از عمل و یک هفته بعد از آن به بیماران آنتی‎بیوتیک خوراکی و موضعی داده می‎شود.

4. این روش چقدر دردناک است؟

هرگز در طول عمل احساس درد نخواهید کرد. بعد از جراحی نیز به‎دلیل مصرف مسکن درد خفیفی را احساس خواهید کرد. به‎همین‎دلیل، اکثر زنان می‎توانند در عرض 36 ساعت به فعالیت‎های عادی بازگردند.

5. بهترین سن برای انجام هودکتومی چه سنی است؟

اصولا انجام این روش از سن 20 سالگی به بعد هیچ ایرادی ندارد. پزشکان معتقد هستند که اگر بزرگ بودن اندازه کلاهک ژنتیکی است، هودکتومی هرچه زودتر انجام شود بهتر است، زیرا قدرت روحی و بدنی برای برقراری روابط جنسی در سنین جوانی بالاتر است.

البته نمی‎توان انکار کرد که یکی از دلایل مزاحمت کلاهک کلیتورال برای تحریک میل جنسی، افتادگی آن در اثر افزایش سن است. بنابراین، اگر در سنین بالا درگیر این مشکل شدید، برای انجام جراحی هودکتومی تعلل نکنید!

6. آیا جراحی زیبایی کلیتوریس در کاهش میل جنسی موثر است؟

دقیقا برعکس، درصورتی‎که این روش به شکل حرفه‎ای و با دقت بالا انجام شود، کلیتوریس با حذف بافت اضافی به شکل مناسبی در غلاف محافظ خود قرار می‎گیرد. در نتیجه در حین برقراری روابط جنسی بخش قابل توجهی از آن آشکار می‎شود و تحریک جنسی به اوج خود می‎رسد. با توجه به اینکه کلیتوریس حاوی بیش از 15000 عصب است و در انتهای نقطه جی (G-Spot) قرار دارد.

7.  آیا نتایج هودکتومی به سرعت ظاهر می‎شوند؟

اصولا بعد از جراحی زیبایی کلیتوریس باید حداقل برای چند هفته از رابطه جنسی خودداری کنید تا این ناحیه به‎درستی بهبود یابد. با این وجود، برخی از زنان با اجازه جراح می‎توانند از هفته چهارم به بعد برقراری رابطه جنسی را از سر بگیرند و افزایش تحریک و حساسیت جنسی را تجربه کنند. بنابراین، می‎توان ادعا کرد که نتایج حاصل از این روش فوری و تا آخر عمر ماندگار هستند.

8. برای انتخاب جراح بهتر است به چه نکاتی توجه شود؟

تجربه بالای جراح پلاستیک یا جراح زنان، تضمین‎کننده این مساله است که نتایج خوبی خواهید گرفت. مطمانا برای جراحي كه صدها عمل زیبایی روی اندام تناسلي زنان انجام داده است، برداشتن بافت اضافی کلاهک كليتورال دیگر کار سختی نیست. از طرفی، چنین جراح باتجربه‎ای می‎داند که تا چه اندازه باید بافت اضافی را حذف کند. این مساله شاید مهمترین جنبه هودکتومی باشد. زیرا برداشتن اندک یا بیش‎ازحد بخشی از کلاهک کلیتورال با عوارض جانبی خاص خود همراه است.

جراحانی که هودکتومی انجام می‌دهند معمولا قبل از اقدام به جراحی، با آزمایش خاصی به کمک سواب‌های سرد و گرم، میزان حساسیت کلیتوریس را تعیین می‌کنند.

سخن آخر

بنابراین کاهش اندازه کلاهک کلیتورال که با عنوان هودکتومی شناخته می‎شود، یک روش جراحی زیبایی است که می‎تواند به بهبود ظاهر و عملکرد کلیتوریس کمک زیادی کند. این فرآیند معمولا همراه با لابیاپلاستی انجام می‎شود که باعث کاهش اندازه لابیا می‎شود. مشورت با جراح پلاستیک یا متخصص زنان و زایمان می‎تواند به شما کمک کند که تشخیص دهید کاندید مناسبی برای جراحی زیبایی کلیتوریس هستید یا خیر!

منابع:

https://juvenisclinic.com/procedure/cosmetic-surgery/labiaplasty/hoodectomy/

https://centreforsurgery.com/what-is-hoodectomy-or-clitoral-hood-reduction/

https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/22259-clitoral-hood-reduction

https://www.harleymedical.co.uk/cosmetic-surgery-for-women/the-body/cosmetic-gynaecology/hoodectomy

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.