تبخال تناسلی در زنان

تبخال تناسلی زنان

تبخال تناسلی زنان یک نوع ویروسه که در ناحیه تناسلی خانوم ها به صورت تاول های کوچکی نمایان میشه. این ویروس به نام HSV، تنها مختص خانوم ها نیست و در آقایون هم وجود داره.

در این مقاله در مورد وجود این تبخال در ناحیه تناسلی خانوم ها صحبت شده. در ادامه به علائم، عوامل و راه های درمان تبخال تناسلی زنان پرداخته شده.

مواردی که احتمالاً برای بسیاری از خانوم ها پیش اومده و به دلیل بروز مشکل در ناحیه تناسلی، توانای بازگویی با نزدیکان رو نداشتن و با سرچ توی مرورگر به دنبال راه حل هستن.

از اونجایی که عمل های زیبایی مثل واژینوپلاستی و لابیاپلاستی این روزها طرفدارهای زیادی داره؛ پیشنهاد می کنم هرجایی رو برای انجام این عمل ها انتخاب نکنید و حفظ سلامتی خودتون رو در اولویت قرار بدید.

تبخال تناسلی زنان چیست؟

تبخال تناسلی زنان چیست؟

تبخال تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی (STI) است. ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) باعث تبخال تناسلی می شود. تبخال تناسلی زنان اغلب ممکن است از طریق تماس پوست به پوست در طول فعالیت جنسی منتقل شود.

برخی از افراد آلوده به ویروس ممکن است علائم بسیار خفیف داشته باشند یا علائمی نداشته باشند. این افراد می توانند ویروس را پخش کنند. سایر افراد درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی، مقعد یا دهان دارند.

شاید بهتر باشد قبل از هر اقدامی برای تبخال تناسلی زنان، به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراحعه کنید و راجع به مشکل خود با او صحبت کنید.

تبخال تناسلی مانند  زگیل تناسلی، فیبروم رحم، کیست تخمدان و سایر بیماری های زنان، نیازمند مشاوره با یک پزشک متخصص هستند.

دکتر ویدا یوسفیان

علائم تبخالی تناسلی در زنان

علائم تبخال تناسلی در زنان حدود 2 تا 12 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس شروع می شود. این علائم ممکن است شامل یک یا تمام موارد زیر باشند:

  • درد یا خارش در اطراف اندام تناسلی
  • برجستگی ها یا تاول های کوچک در اطراف اندام تناسلی، مقعد یا دهان
  • زخم های دردناکی که هنگام پاره شدن تاول ها و ترشح یا خونریزی ایجاد می شوند.
  • دلمه هایی که با بهبود زخم ها ایجاد می شوند.
  • ادرار دردناک
  • ترشح از مجرای ادرار
  • ترشح از واژن

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم؟

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم؟

این که چطور متوجه شویم که تبخال تناسلی داریم؛ باید به علائم آن توجه کنیم. اکثر افراد آلوده به HSV نمی دانند که به آن مبتلا هستند.

گاهی ممکن است علائم بسیار خفیفی داشته باشند و یا حتی در طول اولین شیوع، معمولاً ممکن است علائم شبیه به آنفولانزا بروز کند.

نشانه هایی که در اولین ابتلا به ویروس اچ اس وی معمولاً در بیمار نمایان می شود عبارت است از:

  • تب
  • سردرد
  • بدن درد
  • غدد لنفاوی متورم در کشاله ران

اینستاگرام دکتر ویدا یوسفیان

محل بروز تبخال تناسلی در زنان

محل بروز تبخال تناسلی در زنان معمولاٌ در قسمت هایی از بدن است که عفونت وارد بدن می شود. عفونت ممکن است با لمس زخم و سپس مالش یا خاراندن ناحیه دیگری از بدن گسترش یابد.

مثلاً اگر به ناحیه ای که ویروس تبخال مشاهد ه می شود دست بزنید و سپس دست های آلوده خود را به چشمتان بمالید؛ ممکن است دست ها و حتی اطراف چشم ها نیز دچار تبخال شود.

اما به طور کلی قسمت هایی که بیشتر در معرض تبخال هستند عبارتند از:

  • باسن
  • ران
  • رکتوم
  • مقعد
  • دهان
  • مجرای ادرار
  • واژن
  • دهانه رحم

 

محل بروز تبخال

ویروس تبخال در آقایان هم در نواحی زیر ظاهر می شود:

  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه

تبخال تناسلی در زنان از چیست؟

پس از اولین بروز تبخال تناسلی، علائم اغلب دوباره ظاهر می شوند. به این موارد شیوع مکرر یا دوره های مکرر می گویند.

این که هر چند وقت یکبار شیوع مکرر اتفاق می افتد، بسیار متفاوت است. معمولاً در سال اول پس از عفونت بیشترین شیوع رخ خواهد داد.

خبر خوب این که تبخال ها به مرور زمان کمتر ظاهر می شوند. معمولاً این علائم کمتر شده و مدت طولانی دوام نمی آورند و به شدت اولی نیستند.

ممکن است چند ساعت یا چند روز قبل از شروع شیوع جدید، علائم هشدار دهنده داشته باشید. به این علائم پرودرومال می گویند.

این علائم عبارتند از:

  • درد ناحیه تناسلی
  • درد سوزن سوزن شدن یا تیرکشیدن در پاها، باسن یا ران

چه زمانی برای تبخال تناسلی به پزشک مراجعه کنم؟

چنانچه بانویی هریک از علائم گفته شده را مشاهده کند و یا علائمی شبیه به آنفولانزا داشته باشد؛ در صورتی که به ظاهر غیرعادی برسد؛ باید به پزشک مراجعه نماید.

حتی اگر مشکوک به تبخال تناسلی یا هر بیماری مقاربتی دیگری هستید، باید در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کنید.

دکتر ویدا یوسفیان

تبخال تناسلی زنان در اثر چیست؟

تبخال تناسلی توسط دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود. این انواع شامل ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2) و ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) می باشد.

افراد مبتلا به عفونت HSV می توانند ویروس را حتی زمانی که هیچ علائم قابل مشاهده ای نداشته باشند منتقل کنند. بنابراین این ویروس به شدت مسری و قابل انتقال است.

HSV-2

HSV-2 شایع ترین علت تبخال تناسلی است. ویروس ممکن است وجود داشته باشد ولی هیچ علائمی نداشته باشد.

قسمت هایی که ویروس HSV-2 بیشتر نمایان می شود:

  • تاول ها و زخم ها یا مایعات ناشی از زخم ها
  • پوشش مرطوب یا مایعات دهان
  • پوشش مرطوب یا مایعات واژن یا رکتوم

نکته قابل توجه این که ویروس در طول فعالیت جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

ویروس هرپس سیمپلکس HSV

 

HSV-1

HSV-1 نسخه ای از ویروس است که باعث تبخال یا تاول های همراه با تب می شود. افراد ممکن است در کودکی به دلیل تماس نزدیک پوست به پوست با فرد آلوده در معرض HSV-1 قرار بگیرند.

فرد مبتلا به HSV-1 در بافت های دهان می تواند ویروس را در حین رابطه جنسی دهانی به اندام تناسلی شریک جنسی منتقل کند. عفونت در فرد تازه گرفتار شده یک عفونت تبخال تناسلی است.

شیوع مکرر تبخال تناسلی ناشی از HSV-1 اغلب کمتر از شیوع ناشی از HSV-2 است.

نه HSV-1 و نه HSV-2 در دمای اتاق به راحتی زنده نمی مانند. بنابراین به احتمال زیاد ویروس از طریق سطوح مانند دسته شیر آب یا حوله پخش نمی شود.

اما بوسیدن یا به اشتراک گذاشتن یک لیوان نوشیدنی ممکن است باعث گسترش ویروس شود.

علائم تبخال تناسلی زنان

تبخال تناسلی زنان خطرناک است؟

تبخال تناسلی قبل از اتمام درمان فقط در فرد می ماند برای دیگران خطری ندارد. بیشترین خطر در مورد تبخال تناسلی، شیوع بیماری و انتشار آن به شریک جنسی است.

تبخال تناسلی به دلیل مرطوب بودن محل بروز آن، طول درمان بیشتری نسبت به تبخال های دور دهان دارند. رطوبت باعث ماندگاری بیشتر ویروس می شود.

راه های انتقال تبخال تناسلی زنان

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا و بهبودی سریع تر این بیماری، جلوگیری از انتفال آن است. برخی از راه های انتقال تبخال تناسلی زنان با موارد زیر مرتبط است:

  • تماس با اندام تناسلی از طریق رابطه جنسی دهانی
  • تماس با اندام تناسلی از طریق واژینال
  • تماس با اندام تناسلی از طریق مقعد
  • داشتن رابطه جنسی با چندین شریک جنسی
  • داشتن تماس جنسی بدون استفاده از مانع

موانع شامل کاندوم و محافظ‌هایی مانند کاندوم به نام سدهای دندانی است که در طول رابطه جنسی دهانی استفاده می‌شوند.

راه های انتقال تبخال تناسلی زنان

شیوع تبخال تناسلی در زنان و مردان

زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به تبخال تناسلی هستند. این ویروس می تواند از مردان به زنان سریع تر سرایت کند تا از زنان به مردان.

تماس با دستگاه تناسلی از طریق رابطه جنسی یا فعالیت جنسی فرد را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد. اکثر افراد مبتلا به تبخال تناسلی نمی دانند که به آن مبتلا هستند.

داشتن همسری که مبتلا به این بیماری است اما برای درمان آن دارو مصرف نمی کند. اگرچه هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد، اما دارو می تواند به محدود کردن شیوع آن کمک کند.

گروه های خاصی در جمعیت زنان، افراد با سابقه بیماری های مقاربتی، افراد مسن، سیاه پوستان در ایالات متحده و مردانی که با مردانی که مبتلا به تبخال تناسلی هستند رابطه جنسی دارند؛ با نرخ بالاتر از میانگین دچار تبخال تناسلی می شوند.

تبخال تناسلی زنان چه شکلی است؟

تبخال تناسلی در زنان مانند تبخال هایی است که در ناحیه دور دهان و گاهی داخل دهان بروز داده می شود. تاول ها ممکن است در ناحیه تناسلی کمی بزرگ تر و گاهاً دردناک تر باشند.

ترکیدن این تاول ها باعث سوزش می شود و پمادهای مخصوص تبخال، تنها می تواند از شیوع آن جلوگیری کند و تأثیر درمانی ندارد.

عکس تبخال تناسلی زنان 

عکس تبخال تناسلی زنان

 

عکس تبخال تناسلی زنان

قرص برای تبخال تناسلی زنان

قرص ها، پمادها و داروها، هیچ کدام بر درمان تبخال تناسلی زنان تأثیری ندارند و از شیوع و انتقال آن جلوگیری نمی کنند. این داروها تنها دردهای ناشی از این ویروس را التیام می دهند.

چند نمونه قرص برای تبخال تناسلی و دهان شناخته شده است که با نام های فامویر (فامسیکلوویر)، والترکس (والاسیکلوویر) و زوویراکس (آسیکلوویر) در بازار موجود هستند.

قرص برای تبخال تناسلی زنان

برای تبخال تناسلی زنان چه پمادی خوبه؟

پمادهای مورد استفاده نیز در جهت درمان بیماری گام چندانی برنمی دارند؛ اما در برخی مبتلایان به این ویروس کمک کرده اند تا درد کمتری را تحمل کنند.

پمادهایی هم که جهت التیام این ویروس مورد استفاده افراد قرار می گیرند با نام های پماد  اسیکلوویر، پماد دناویر (پنسیکلوویر) و پماد اسیکلوویر + هیدروکورتیزون توصیه شده اند.

برای تبخال تناسلی زنان چه پمادی خوبه؟

عوارض تبخال تناسلی زنان

عوارض مرتبط با تبخال تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داشتن سایر عفونت های مقاربتی و زخم های تناسلی، خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی از جمله HIV / AIDS را افزایش می دهد.
  • بیماری التهابی داخلی عفونت HSV می تواند باعث تورم و التهاب در اندام های مرتبط با فعالیت جنسی و ادرار شود. اینها عبارتند از حالب، راست روده، واژن، دهانه رحم و رحم.
  • عفونت HSV در انگشت می تواند از طریق شکستگی در پوست به انگشت گسترش یابد و باعث تغییر رنگ، تورم و زخم شود. به این عفونت های هرپتیک ویتلو می گویند.
  • عفونت HSV در چشم می تواند باعث درد، زخم، تاری دید و کوری شود.
  • به ندرت، عفونت HSV منجر به التهاب و تورم مغز می شود که آنسفالیت نیز نامیده می شود.
  • عفونت اندام های داخلی. به ندرت، HSV در جریان خون می تواند باعث عفونت اندام های داخلی شود.

عوارض تبخال تناسلی زنان

تبخال تناسلی زنان در بارداری

اگر باردار هستید و می دانید که تبخال تناسلی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر فکر می کنید ممکن است تبخال تناسلی داشته باشید، از پزشک خود بخواهید تا برای اطمینان آزمایش های لازم را انجام دهد.

پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است توصیه کند که داروهای ضد ویروسی تبخال را در اواخر بارداری مصرف کنید. این برای جلوگیری از شیوع بیماری در زمان زایمان است.

اگر هنگام زایمان شیوع بیماری داشته باشید، ممکن است پزشک سزارین را پیشنهاد کند. سزارین خطر انتقال ویروس به جنین را کاهش می دهد.

چنانچه تبخال تناسلی در هنگام بارداری به موقع تشخیص داده نشود، نوزاد ممکن است در حین زایمان به HSV آلوده شود. در موارد نادر، ویروس در دوران بارداری یا از طریق تماس نزدیک پس از زایمان منتقل می شود.

نوزادان مبتلا به HSV اغلب دارای عفونت اندام های داخلی یا سیستم عصبی هستند. حتی با درمان، این نوزادان در معرض خطر بالای مشکلات رشدی یا جسمی و خطر مرگ هستند.

تبخال تناسلی زنان در بارداری

آیا تبخال تناسلی قابل درمان است؟

هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد. علائم اغلب پس از اولین شیوع دوباره ظاهر می شوند. دارو می تواند علائم را کاهش دهد.

همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیگران را کاهش دهد. استفاده از کاندوم می تواند به جلوگیری از گسترش عفونت تبخال تناسلی کمک کند.

به طور کلی ویروس تبخال در هر کجای بدن که ظاهر شود، راه درمان قطعی ندارد. هنگامی که فرد به آن مبتلا می شود؛ همیشه آن را همراه خود خواهد داشت.

هنگامی که علائم ظاهر می شوند، به آن شیوع می گویند. اولین ابتلا به این ویروس معمولاً بدترین است. اکثر بیماران چندین سال آن ها را همراه خود خواهند داشت. گاه به صورت فعال و گاهی به صورت خاموش.

اما معمولاً با گذشت زمان دفعات تکرار آن کمتر شده و از شدت آن نیز کاسته می شود.

روش تشخیص تبخال تناسلی زنان

روش های تشخیص تبخال تناسلی در ابتدا شناختن علائم آن توسط بیمار است. بیمار مبتلا به این ویروس ممکن است در اطراف ناحیه تناسلی احساس خارش یا گزگز داشته باشد.

این معمولاً با تاول ‌های دردناک و کوچکی همراه است که در قسمت های مختلف ظاهر می ‌شوند و زخم‌ هایی ایجاد می ‌کنند که ترشح یا خونریزی می‌ کنند.

بیشتر افراد در عرض چند هفته پس از ابتلا به ویروس از شخص دیگری، متوجه علائم می شوند. اولین باری که این اتفاق می‌افتد، ممکن است تب، سردرد یا سایر احساسات شبیه آنفولانزا نیز داشته باشید. برخی از افراد علائم کمی دارند یا هیچ علائمی ندارند.

تشخیص تبخال تناسلی زنان

آیا نگران تبخال هستید؟

گاهی اوقات افراد جوش یا موهای روییده را با تبخال اشتباه می گیرند. پزشک می تواند با استفاده از آزمایش، نمونه کوچکی از زخم ها بگیرد.

اگر علائمی ندارید اما فکر می کنید ممکن است تبخال داشته باشید، پزشک می تواند آزمایش خون انجام دهد. ممکن است چند روز طول بکشد تا نتایج خود را دریافت کنید.

نحوه ابتلا به تبخال تناسلی زنان

شما با داشتن هر نوع رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی با فردی که آلوده است، به تبخال مبتلا می شوید. اگر شما یا شریک زندگیتان تبخال داشته باشید، تبخال در حین رابطه جنسی دهانی منتقل می شود.

از آنجایی که ویروس نمی تواند مدت زیادی خارج از بدن شما زنده بماند، امکان این که آن را از چیزی مانند دستگیره در یا حوله بگیرید بسیار کم است.

راه های جلوگیری از ابتلا به تبخال تناسلی زنان

تا زمانی که از نظر جنسی فعال هستید، احتمال ابتلا به تبخال وجود دارد. اگر هر بار و برای هر فعالیتی از کاندوم لاتکس یا پلی اورتان استفاده کنید، احتمال آن بسیار کمتر می شود.

کاندوم فقط از ناحیه ای که پوشش می دهد محافظت می کند. اگر تبخال ندارید، شما و شریک زندگیتان باید قبل از رابطه جنسی برای بیماری های مقاربتی آزمایش دهید. اگر هر دو عاری از بیماری هستید و با افراد دیگر رابطه جنسی ندارید، ایمن خواهید بود.

پیشگیری از تبخال تناسلی مانند پیشگیری از سایر عفونت های مقاربتی است. یک شریک جنسی طولانی مدت داشته باشید که برای بیماری های مقاربتی آزمایش داده باشد و آلوده نباشد.

وقتی شریک جنسی شما مبتلا به تبخال تناسلی است و یا علائمی دارد، رابطه جنسی نداشته باشید.

جلوگیری از شیوع تبخال تناسلی زنان

چگونه با وجود تبخال تناسلی احساس بهتری داشته باشیم؟

کسانی که به این ویروس مبتلا می شوند برای این که درد کمتری متحمل شوند؛ بهتر از موارد زیر را رعایت کنند:

  • لباس های گشاد و لباس زیر نخی بپوشید.
  • از آفتاب یا گرما که می‌ تواند باعث تاول‌ های بیشتری شود، خودداری کنید.
  • یک حمام گرم و آرام بخش بگیرید.
  • از صابون ها یا دوش های معطر در نزدیکی تاول های خود استفاده نکنید.

رفع تبخال تناسلی زنان

پزشک یک داروی ضد ویروسی تجویز خواهد کرد. این قرص ها می توانند به بیمار کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشد و شیوع بیماری را کاهش دهد.

بیمار باید از بوسیدن و یا داشتن هر نوع رابطه جنسی با افراد دیگر خودداری کند. حتی اگر علائمی نداشته باشد، باز هم می تواند عامل شیوع بیماری باشد.

دکتر ویدا یوسفیان

ارتباط بین تبخال تناسلی و HIV چیست؟

بیماری اولسراتیو تناسلی ناشی از تبخال، انتقال و ابتلا به عفونت HIV را از طریق جنسی آسان تر می کند. اگر افراد مبتلا به عفونت تبخال تناسلی از نظر تناسلی در معرض HIV قرار گیرند، تخمین زده می شود که خطر ابتلا به HIV 2 تا 4 برابر افزایش می یابد.

زخم یا شکستگی در پوست یا غشاهای مخاطی (پوشش دهان، واژن و رکتوم) ناشی از عفونت تبخال ممکن است محافظتی که معمولاً توسط پوست و غشاهای مخاطی در برابر عفونت ها، از جمله HIV ارائه می شود، به خطر بیاندازد.

علاوه بر این، داشتن تبخال تناسلی باعث افزایش تعداد سلول های CD4 (سلول هدف برای ورود HIV) در مخاط تناسلی می شود.

در افراد مبتلا به HIV و تبخال تناسلی، فعال سازی موضعی تکثیر HIV در محل عفونت تبخال تناسلی می تواند خطر انتقال HIV را در حین تماس با دهان، واژن یا رکتوم شریک جنسی غیر آلوده به HIV افزایش دهد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.