دارو درمانی برای پیشگیری از زایمان زودرس

توجه: سونوگرافی برای کلیه بیماران رایگان می باشد

دارو درمانی برای پیشگیری از زایمان زودرس

محققان دانشگاه آدلاید با موفقیت دارویی را ازمایش کردند که امید های زود هنگامی را برای پیشگیری از زایمان زودرس ایجاد کرده است.

این یافته ها که در نشریه معتبر Nature journal Scientific Reportمنتشر شده گامی رو به جلو در درک مکانیسم های التهابی است که

منجر به زایمان زودرس شده و اینکه چگونه میتوان آنها را ساپرس کرد .

محققان انستیو تحقیقاتی دانشگاه روبینسون دارویی را ازمایش کرده اند که توانایی آن در خاموش کردن راه های پیش التهابی شناخته شده

است.

با استفاده از این دارو در موش های باردارو محققان دریافتند که زایمان پره ترم در آنها به طور کامل پیشگیری شده است.همچنین ا ز مرده

زایی نوزادان هم به طور قابل توجهی کاسته شد.از سوی دیگر وزن کم هنگام تولد به طوز نرمال با زایمان های پره ترم مرتبط است برطرف

شد.

تولد پره ترم(زایمان زودتر از هفته 37  بارداری)علت اصلی مرگ در کودکان زیر 5 سال است که سالانه حدود 1.1 میلیون مورد مرگ را رقم

زده و مسئول 12 درصد از کل تولد ها در کل دنیا است.محقق ارشد این مطالعه میگوید:انجام مداخلات جدید برای ردیابی علل زمینه ای تولد

های پره ترم پیشگیری از مرگ نوزادان و کاهش نواقص تکاملی که میتواند عوارض طولانی مدت و مادام العمر بر جای بگذارند ضروری

است.علل اصلی تولد پره ترم عفونت باکتریال (در حدود 50 درصد موارد)صدمات فیزیکی یا استرسی که باعث صدمات جفت میشود دو قلو

بودن یا سه قلو بودن بارداری یا ناشی از توکسین های محیطی مانند آلودگی هوا است.هر یک از این موارد با آن چیزی که محققان به آن

آبشار التهابی میگویند مرتبط است.

عوامل فوق میتواند پاسخ ایمنی مادر را تحریک کرده و در نهایت منجر به زایمان زودرس خودبخودی شود.این آبشار التهابی بوسیله یک

گیرنده ایمنی به نام LTR4تحریک شده و به عفونت صدمات فیزیکی یا استرس پاسخ میدهند.

LTR4برای پاسخ ایمنی بدن ضروری است اما در عین حال میتواند تعدادی از اثرات التهابی را تولید کند که برای بارداری آسیب رسان هستند.

LTR4یک محرک برای وقوع زایمان زودرس خودبخودی است.به همین دلیل محققان به دنبال آزمایش داروی شناخته شده ای با نام

naloxone-(+)بودند.

محققان دریافتند که در درمان موش های  باردار با داروی مذکور محافظت کاملی در برابر زایمان پره ترم که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد

میشود ایجاد میکنند.

همچنین از مرده زایی و مرگ نوزادان در فاصله کوتاهی پس از تولد نیز پیشگیری میکند.از سوی دیگر از تولد نوزادانی با وزن بسیار کم حین

تولد نیز جلوگیری خواهد کرد.محقق ارشد این مطالعه میگوید :(نوزادانی که از مادران درمان شده با naloxone-(+)متولد میشوند به طور

طبیعی رشد کرده و اغلب از نوزادان گروه دیگر غیر قابل تشخیص هستند.

دکتر ویدا یوسفیان بورد تخصصی جراح و متخصص زنان ,زایمان,نازایی

• آدرس: تهران-شهرک غرب-بلوارفرحزادی-18متری مطهری-پلاک 168-بالای داروخانه دکترمشرف-
  •  تلفن 22074065 -- 09370786637
  •  ایمیل v_yousefian@yahoo.com