هیستروسکوپی چیست؟

توجه: سونوگرافی برای کلیه بیماران رایگان می باشد

هیستروسکوپی چیست؟

روش هیستروسکوپی یک عمل تشخیصی بوده که می تواند علت بیماری های زنان را برای متخصص زنان و زایمان مشخص می کند.از این روش همچنین می توان برای درمان بیماری های دیگر استفاده کرد.با استفاده از هیستروسکوپی می توان داخل رحم را به طور مستقیم مورد بررسی قرار دارد.معمولا زمانی که هیستروسکوپی برای عوامل تشخیصی انجام می گیرد متخصص علت خونریزی را بررسی می کند . گاهی هم هیستروسکوپی برای انجام جراحی هایی مثل برداشتن فیبروم رحم ساب موکوز  و … انجام می شود. گاهی همزمان با انجام هیستروسکوپی نیاز به انجام لاپاراسکوپی هم می باشد که این هم روشی برای دیدن داخل لگن از طریق وسیله ایی به نام لاپاراسکوپ است.

هیستروسکوپی برای چه مواردی استفاده می شود؟

در خونریزی های شدید دوران قاعدگی
قاعدگی های طولانی مدت
ارزیابی بیماران نابارور
خونریزی و لکه بینی در فواصل بین قاعدگی
جهت تشخیص علت خونریزی و بررسی داخل حفره رحم
برداشتن پولیپ های داخل رحم
برداشتن سپتوم (دیواره رحمی )
بر طرف کردن چسبندگی های داخل رحم

اقدامات قبل از عمل هیستروسکوپی

پیش از انجام هیستروسکوپی آزمایش های لازم را انجام دهید که بنا به تشخیص پزشک معالج متفاوت می باشد.
در صورتی که زنان دارای عفونت هستند باید پیش از انجام هیستروسکوپی به طور کامل ،عفونت درمان شود.
شب قبل از عمل مایعات و آب را مصرف نکنید.
پیش از انجام عمل مثانه را خالی کنید.
چند روز پیش از انجام هیستروسکوپی داروهایی مانند آسپیرین و وارفارین را مصرف نکنید.
یک روز قبل از عمل پماد و کرم های داخلی مصرف نکنید.

نحوه انجام هیستروسکوپی

پیش از انجام هیستروسکوپی بی حسی بر روی بیمار انجام گرفته و سپس محدوده عمل ضدعفونی می شود .برای اینکه دهانه رحم بتواند باز شود به کمک وسیله بوژی رحم گشاده شده و لوله هیستروسکوپ که انتهای آن دوربین حساسی قرار دارد از دهانه رحم وارد فضای درونی رحم می شود .پیش از آن گاز و یا مخزن مایع به لوله متصل می شود تا فضای داخلی رحم باز شود .این عمل باعث می شود مجرای ورودی و درون رحم  توسط متخصص به راحتی دیده شود .در مواردی که هدف از هیستروسکوپی جراحی باشد از وسایل خاص دیگری بنا  به نیاز متخصص زنان و زایمان استفاده خواهد شد. هیستروسکوپی درمانی شبیه هیستروسکوپی تشخیصی است ولی هیستروسکوپ مورد استفاده پهن تر بوده تا وسایل جراحی مانند قیچی، ، الکترود و… به راحتی برای بررسی رحم مورد استفاده قرار بگیرد

• آدرس: تهران-شهرک غرب-بلوارفرحزادی-18متری مطهری-پلاک 168-بالای داروخانه دکترمشرف-
  •  تلفن 22074065 -- 09370786637