سرطان رحم

توجه: سونوگرافی برای کلیه بیماران رایگان می باشد

سرطان رحم

عضو عضلانی که در لگن قرار دارد رحم نام دارد ، این عضو که مانند حفره ای در میانه بدن به وسیله آندومتر پوشیده شده است ، اندومتر تا قبل از رسیدن به یائسگی هر ماه ساخته می شود سپس توسط اعضای بدن هر ماه از بدن خارج می شود .

معمولا سرطان رحم پس از یائسگی رخ می دهد ، علت این امر تغییرات ایجاد شده در سلولهای اندومتر می باشد ، دکتر لیلا خلیلی متخصص زنان و زایمان بیان می کنند که باید توجه به این موضوع شود که سرطان دهانه رحم کاملا متفاوت با سرطان رحم می باشد و نباید با یکدیگر این دو سرطان اشتباه گرفته شود .

علت سرطان رحم چیست ؟

علت دقیقی برای سرطان رحم مشخص نشده است ، اما یکی از علت های که سبب افزایش مبتلا شدن به  سرطان رحم می باشد را پزشکان اضافه وزن می دانند زیرا اضافه وزن سبب رشد و سرطانی شدن سلولهای غشای مخاط می کند .

یکی از عواملی که سبب کاهش خطر مبتلا شدن به سرطان رحم می باشد بچه دار شدن می باشد .

تشخیص سرطان رحم :

پزشکان و متخصص زنان و زایمان جهت تشخیص سرطان رحم معمولا در گام اول یک سری آزمایش را برای بیمار تجویز می نمایند ، این آزمایش های به تشخیص سرطان بسیار کمک می کند مانند آزمایش هیستروسکوپی ( در این آزمایش جهت تشخیص سرطان رحم یک میله باریک از دهانه رحم وارد رحم می باشد و توسط دوربینی که در داخل این میله است می توان به مشاهده داخل رحم پرداخته شود .) در برخی از موارد جهت تشخیص سرطان رحم از سونوگرافی نیز می توان کمک گرفت ، از بافت سطح رحم ها می توان نمونه برداشت جهت تشخیص سرطان ، روش های مختلفی وجود دارد که پزشک متخصص زنان و زایمان روش را تعیین می نماید .

درمان سرطان رحم :

با برداشتن تخمدان و یا برداشتن رحم می توان به درمان سرطان رحم پرداخته شود ، در اغلب مواد که حدود 90 درصد می باشد با انجام این کار که با عمل هیسترکتومی صورت می گیرد می توان به درمان سرطان رحم پرداخته شود . در برخی از موارد جهت تکمیل نمودن درمان پس از جراحی از روش پرتودرمانی کمک گرفته می شود .

معمولا پرتو درمانی در مواقعی صورت می گیرد که سرطان بسیار پیشرفت کرده است و یا بیمار مجدد به این بیماری مبتلا شده است ، در این مواقع انجام جراحی مناسب نمی باشد و باید حتما پرتو درمانی صورت گیرد .

توضیحات خانم دکتر خلیلی در خصوص سرطان رحم :

بانوان عزیز بهتر است هر ماه به پزشک مراجعه نمایند و معاینات خود را منظم انجام دهند ، زیرا اگر به سرطان رحم مبتلا شده باشند در مراحل اولیه می توان آن را درمان نمود علت این امر به آرامی رشد کردن سرطان رحم است و معمولا با علائم خونریزی غیر طبیعی از واژن نمایان می شود .

سرطان رحم جز مواردی می باشد که می توان با تشخیص به موقع آن را درمان نمود بنابراین نیاز است در این زمینه اطلاع رسانی انجام شود .

اگر سرطان رحم در مراحل اولیه باشد 80 درصد بیماری را می توان توسط جراحی درمان نمود .

پس از درمان سرطان رحم نیاز است شخص معاینات را منظم انجام دهد ، زیرا سرطان رحم در برخی از موارد پس از 5 سال ممکن است مجددا عود کند .

سرطان رحم را توسط جراحی ، پرتو درمانی و با استفاده از شیمی درمانی سیستمیک می توان درمان کرد .

دکتر ویدا یوسفیان  متخصص زنان و زایمان با روش های روز دنیا به درمان سرطان رحم می پردازد شما عزیزان می توانید هر گونه سوال در این خصوص را با خانم دکتر خلیلی درمیان بگذارید .

علت های سرطان رحم :

همان گونه که بیان شد نمی توان برای سرطان رحم علت مشخصی را پیدا کرد اما برخی از عوامل سبب خطر ساز شدن و فراهم شدن زمینه مبتلا شدن به سرطان رحم می شوند که در ذیل به بیان آنها می پردازیم :

سن :

بالا رفتن سن یکی از مواردی که سبب فراهم شدن بیشتر مبتلا شدن به سرطان رحم می باشد ، در بانوانی که رنج سنی آنها بیشتر از 50 است امکان مبتلا شدن به سرطان رحم بسیار شایع می باشد .

درمان با استروژن :

مصرف استروژن را معمولا زمانی بانوان انجام می دهند که می خواهند به برطرف کردن علائم یائسگی و یا پیشگیری از پوکی استخوان باشد و یا پیشگیری از کم کردن خطرات مبتلا شدن به سکته های قلبی باشد ، در برخی از موارد ذکر شده است مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت استروژن شانس مبتلا شدن به سرطان رحم را افزایش می دهد .

اضافه وزن :

طبق آماری که سازمان بهداشت زنان بیان کرده است بانوانی که دارای اضافه وزن هستند دو برابر بیشتر از بانوانی که وزن طبیعی دارند در خطر مبتلا شدن به سرطان رحم می باشند .

فشار خون بالا و دیابت :

طبق آزمایشاتی که انجام شده است ، برخی از دانشمندان معتقد هستند که فشار خون بالا و دیابت خطر مبتلا شدن به سرطان رحم را افزایش می دهد .

معمولا سرطان رحم در بانوان رنج سنی کمتر از سی سال به ندرت رخ می دهد ، اما در زنان بالای سن شصت سال بسیار شایع می باشد .

علائم سرطان رحم :

در صورتی که شخص یائسه نشده باشد اما دارای دوره های قاعدگی سنگین و یا نامنظم است حتما باید به پزشک مراجعه نماید زیرا این امر یکی از علت های و علائم سرطان رحم است .

• آدرس: تهران-شهرک غرب-بلوارفرحزادی-18متری مطهری-پلاک 168-بالای داروخانه دکترمشرف-
  •  تلفن 22074065 -- 09370786637
  •  ایمیل v_yousefian@yahoo.com